Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Har som titel säger en Volvo XC70 -01 med automat. Funkade fint senast i onsdags när den ställdes in i garaget. Motor startar fint och kan välja växel, men efter några cm så "fastnar" den. Handbromsen är helt släppt och nyper inte, lådan funkar vad jag kan se som den ska (sprätte bort plastlocket med fiskben och tittade på mekanismerna när jag trycker på bromspedalen), när jag lägger i D eller R så driver motorn åt respektive håll men sen är det helt stopp. Började fundera på om det är "parking pawl" (vad det nu kallas på svenska) som inte släpper, eller om det är nåt med drivningen på bakaxeln som kärvat ihop. När jag trycker in knappen på växelspaken så hör eller känner jag inget klickljud, däremot om jag trycker ner bromspedal.

Gått 11 000, alltid parkerad i varmgarage, startar alltid som en klocka. Någon som har en idé?
Låter det klonk någonstans?

Om en handbromsback släppt, så tar det stopp efter kanske "5-10 min" på hjulvarvet.
Men du skulle då kunna få en känsla av att det är ett av bakhjulen som tar stopp.
Skulle "kännas i bilen" Men också höras.

Ett Pläge som inte släpper, trots inlagd D eller R har jag inte hört om förut.
(Därmed inte sagt att det är omöjligt.)

Det är inte klassiska symptom på rasad vinkelväxel eller hylsa heller.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Testade förut att putta bilen fram/bak med växel i neutral, hör då ett klick och svagt gnissel från bakaxel, känns ungefär som att det är bakhjulen som låser och inte framhjulen. Svågern var inne på samma teori som dig. :) Är väl bara att plocka av hjul och skiva och se hur det står till, återkommer om hur det såg ut.
Min fru lyckades genom att starta bilen och samtigt dra spaken till D att få i växel på lådan med p-läget i på vår gamla 940 med ZF-låda. Då höll den ju emot så det var omöjligt att få ur Pläget utan att stänga av bilen och låta trycket i lådan släppa. Så det kan hända.

Det är dock en högerstyrd bil så man startar med högerhand och växlar med vänsterhand.

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]