- fre 05 apr 2019, 10:02
#1309407
-Faktum är att elenergiproduktionen i världen ökar kraftigt, med ökad CO2-ustäpp som följd.
-Ökningen av de förnyelsebara energikällorna förmår inte att täcka ens den totala ökningen.
-Det finns inga prognoser som stödjer att det skulle bli avsevärt bättre inom överskådlig tid.
-Det finns de som kämpar hårt för att göra elenergiproduktionen ännu mera CO2-intensiv genom att säga nej till alternativ som storskaligt skulle kunna bidra till lösning.
-Man intecknar förväntade framtida förbättringar i nutid, vilket orsakar en klimatskuld som ingen sagt hur den ska regleras.
-Att ladda vissa batteribilar lokalt med bra el är inget större fel, men det gör snittet för de övriga sämre vid ett globalt införande. Lokal fördelning förändrar inte snittet globalt. Klimathotet som det framställs är globalt.
-Resursfrågan för batteriframställning är inte löst vid globalt införande.
-Enligt forskare är tydligen klimathotet så akut att vi endast har 5-10 år på oss.
Men ändå är batteribilen tydligen lösningen... Vad ska man säga?
Jag får i alla fall inte ihop det. Men det beror sannolikt på att jag inte har några egenintressen, utan försöker bara se till kalla fakta.
Det är ganska otrevligt att det debatteras ensidigt och selektivt om en så pass allvarlig fråga. I tråd efter tråd... Jag lyssnar gärna på vettiga argument för att införa batteribilar. Jag vill också ha en lösning. Men som samhällsdebatten utvecklar sig blir jag bara mer och mer orolig. Och många med mig.
joel80 skrev:CamelOm man läser det du skrivit som svar till alla dem på detta forum som framför invändningar mot batteribilar så är det tydligt att du ignorerar fakta och maler på med dina selektivt valda fakta som den enda sanningen. I tråd efter tråd. Jag är inte hoppfull om förbättring från din sida. Du har enligt min uppfattning bestämt dig från början vad som är "rätt" och absorberar bara fakta som stödjer din uppfattning. Att det finns stora olösta problem som gör att batteribilar blir mycket klimatbelastande i ett globalt införande ignorerar du (och många andra).
Det handlar inte om vad du presenterar som din fakta eller dina argument, du formulerar dig numera ofta väldigt otrevligt. Läser man igenom det du skrivit som svar till mig senaste gångerna är det tydligt.
-Faktum är att elenergiproduktionen i världen ökar kraftigt, med ökad CO2-ustäpp som följd.
-Ökningen av de förnyelsebara energikällorna förmår inte att täcka ens den totala ökningen.
-Det finns inga prognoser som stödjer att det skulle bli avsevärt bättre inom överskådlig tid.
-Det finns de som kämpar hårt för att göra elenergiproduktionen ännu mera CO2-intensiv genom att säga nej till alternativ som storskaligt skulle kunna bidra till lösning.
-Man intecknar förväntade framtida förbättringar i nutid, vilket orsakar en klimatskuld som ingen sagt hur den ska regleras.
-Att ladda vissa batteribilar lokalt med bra el är inget större fel, men det gör snittet för de övriga sämre vid ett globalt införande. Lokal fördelning förändrar inte snittet globalt. Klimathotet som det framställs är globalt.
-Resursfrågan för batteriframställning är inte löst vid globalt införande.
-Enligt forskare är tydligen klimathotet så akut att vi endast har 5-10 år på oss.
Men ändå är batteribilen tydligen lösningen... Vad ska man säga?
Jag får i alla fall inte ihop det. Men det beror sannolikt på att jag inte har några egenintressen, utan försöker bara se till kalla fakta.
Det är ganska otrevligt att det debatteras ensidigt och selektivt om en så pass allvarlig fråga. I tråd efter tråd... Jag lyssnar gärna på vettiga argument för att införa batteribilar. Jag vill också ha en lösning. Men som samhällsdebatten utvecklar sig blir jag bara mer och mer orolig. Och många med mig.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."