Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
Fjonsson skrev:HVO100 är fossilfritt till 90%. För er som inte ser skillnad på fossil koldioxid och den från förnybara vill jag påpeka att den senare inte är ett gift utan en förutsättning för liv.
Utan att förringa betydelsen av HVO så påstår jag ändå att du sitter och killgissar nu. Förklara gärna för mig varför den ena förekomsten av CO2 skulle vara ett gift medan den andra förekomsten av CO2 skulle vara en förutsättning för liv? Vi pratar samma kemiska förening (som du dessutom använder i din SodaStream hemma).

Det är samma rackarns koldioxid medan den delen som kommer från förbränning av fossil olja släpper lös koldioxid som under en lång tid varit bunden i jordskorpan. Det är alltså inte den fossila koldioxiden i sig som är skadlig utan att vi enligt huvuddelen av forskarna släpper ut mer koldioxid än vad kretsloppet klarar av att hantera (i jämnvikt)

Det som däremot är giftigt är kolMONoxid, dvs CO, som också är en biprodukt av förbränning. Det är en helt luktlös och smaklös gas som dödar dig fort och smärtfritt även i små mängder då den förhindrar din kropp från att ta upp syre. Dock i helt annan mängd än kolDIoxid. Det är därför man inte ska använda bilen i garaget eller som på film dra in en slang från avgasrör till kupé.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag försöker påpeka att många ser koldioxid som ett gift eller "smuts" som man skitar ned med. Det stämmer inte.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Mycket enkelt beskrivet och utan att gå in på detaljerna i varje led:

Det förnybara bränslet innehåller koldioxid som är inne i ett kretslopp, som innefattar koldioxid som relativt nyligen bundits i den produkt vi tänker bränna upp och omvandla till rörelseenergi.

Träd behöver en viss mängd koldioxid för att överleva och suger genom fotosyntesen åt sig koldioxid.

När vi sedan eldar upp trädet frigör vi samma koldioxid. Denna koldioxid är en del av det kretslopp som är i jämvikt på jorden i modern tid och skulle vi helt sluta med fossila energikällor, skulle allt vara frid och fröjd, eftersom den inte tillför någon ny koldioxid till vår atmosfär.

Detta bränsle kallas därför för förnybart bränsle.

Om vi istället plockar upp olja och kol och bränner upp, så frigör vi koldioxid som legat bunden i många miljoner år. Därav namnet fossil.

Denna koldioxid är inte med i det kretslopp och jämvikt som jorden befinner sig i nu och tillför mer koldioxid än vad kretsloppet klarar av.

Detta är skillnaden mellan förnybara och fossila bränslen.

All förbränning som ger koldioxid är lika dålig för miljön, men den ena ligger utanför kretsloppet jordens förmåga att ta hand om och den andra är i jämvikt.

Det är däremot bättre att köra på förnybara bränslen, eftersom man då inte tillför ny koldioxid till kretsloppet.

Nu använder vi ju så mycket fossila bränslen idag, så vi måste även skära ner på förnybara bränslen för att kompensera tillförseln av fossil koldioxid.

Men om vi står och väljer mellan att släppa ut fossil koldioxid och förnybar, så är valet enkelt miljömässigt. Använd det som finns i kretsloppet och tillför inte ny koldioxid som legatlagrad i miljontals år.

Sen kan vi inte skövla regnskogen för att plantera träd att köra bil på, eftersom vi utan träd, som levt längre än energiskog inte kan binda koldioxid och träden är de som bildar nytt syre som vi kan andas.. Men det är en annan miljöhistoria..

Och detta är inte någon killgissning.. 😁
Användarvisningsbild
av joel80
Hur stor andel av dieselbilarna i Sverige, Europa, världen skulle miljövänlig HVO kunna räcka till?
Har man inte redan idag lite problem med att få fram tillräckligt för den rätt snabba ökningen av användandet senaste åren?

Vi behöver fortfarande ha dieselbilarna ut från städer för att minska dom lokala utsläppen där.. Det hjälper tyvärr inte HVO mot.

Är det ekonomiskt görbart? Kan man framöver få till en produktionskedja där kostnaden per liter inte blir för dyr? (Menar inte att den behöver bära sig direkt.. men framöver behöver den väl snarare kunna vara en del av inkomst till staten (som oljan och elen) än en belastning.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
All diesel som säljs i sverige är redan idag i varierande grad uppblandad med HVO. Andelen kommer dessutom att öka för varje år. När det gäller träd så avverkas inte tillväxten i sverige.

Jag tror inte för en sekund att byte till HVO100 kommer göra någon skillnad på någonting men jag vill köra på det för att slippa höra tjatet.

När det gäller storstadsluften har den aldrig varit renare än nu.

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... SuRuSFb-VO
Användarvisningsbild
av fjohan82
Robbi skrev: tor 04 apr 2019, 23:45 Så var kan man tanka HVO? Elle ska man bara fortsätta tanka uppblandad på macken?
Beror på var du bor, på vissa håll har Circle K och OKQ8 detta.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Precis, här i karlstad finns det på såifa örsholmen och okq8 nolgård. Kommer säkert till nån av circle k stationerna också allt eftersom.
av Xanthopteryx
Sök på de olika bolagen kombinerat med HVO100 så får man på flera av de upp kartor eller liknande för platser.

Någon som vet hur priset står sig mot diesel i dag (på macken, inte riktpriser)?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]