Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sammanträffande att jag läste detta just innan jag åkte samma sträcka igår kväll. Klockan var ca 21 och det var glest med trafik och jag låg i Lidingöfilen då jag åkte på två inbromsningar med ljus och ljud. Man blir ju rätt skärrad när det inträffar så inte dumt att jag sett denna tråd innan.

Borde kanske höra av sig till trafikverket, eller vilken som är relevant myndighet.
Daviddd skrev: Borde kanske höra av sig till trafikverket, eller vilken som är relevant myndighet.
Bättre vore väl att höra av sig till Volvo om nu så många har samma typ av bekymmer på samma ställe. Borde vara högintressant för dom i arbetet med att förbättra uppenbart trubbiga och potentiellt trafikfarliga algoritmer.
apersson850 skrev:Nej, först får du en varning, med rött ljus och ett böööp. Om du inte gör något, och faran kvarstår, då slår den till bromsen. Kanske inte för att undvika olyckan, men i alla fall så det gör mindre ont.
Jag upplevde att allt skedde samtidigt, mild men tydlig inbromsning och ljus och ljud. I och med att jag var beredde så mötte jag bara med lite gas och strax efter kom det en gång till.
Beror ju på hur snabbt du närmar dig det potentiella kollisionsmålet. Om systemet får syn på det när det redan verkar kört lär det ju bromsa bums. Men normalt brölar det först och bromsar sen. Jag har bara hört brölet, aldrig upplevt att antikollisionssystemet bromsat. Däremot City Safety. En gång. För en nedhängande gren.
Jag har fått ljudvarning + inbromsning i Tomteboda vid ett antal tillfällen. Olika tider på dygnet och vid olika väder... inte helt ok faktisk när bilen plötsligt bromsar...

.
Jag råkar ut för samma sak i Tomtebodakurvan. Första gången låg jag i vänsterfil, med en bil en bit framför mig, så jag trodde att det berodde på den eller räcket eftersom det är en hyffsat tvär kurva, nästa gång så låg jag i höger fil, samma sak, tur att han bakm var allert, men han visste vart tutan sat i alla fall. Tredje gången var jag beredd på det och stängde av när den började varna.
Var till Bilia och en tekniker sa att han har samma problem och stänger alltid av där.
Men va f-n, det är ju ingen lösning, sitter man med en tung lastbil i häcken så hinner den ju inte få ner farten på samma sätt. Har även hänt på en 70-väg vid Strängnäs.
Så det verkar vara ett ganska ordentligt problem som dom bör ta tag i.

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]