Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WAnders
Hej!

Jag har en V70 -09 med 2.5FT motor som är polestar-optimerad om det är relevant

Jag köpte bilen i augusti -18 och enligt säljaren så har den bara gått på bensin. Det är det enda jag kört på också hittills, men jag är nu sugen på att byta till etanol som bränsle, dels av miljöskäl och dels för jag har förstått att motorn har en trevligare karaktär på etanol

Man har ju tyvärr hört talas om bränslepumpar och spridare som lägger av när man byter till etanol. Vad är forumets samlade mening, finns det något man kan göra i förbyggande syfte för att undvika problem eller är det bara att tanka och hålla tummarna, eller är det bara skrönor?

Jag har förstått att man inte skall hoppa fram och tillbaka mellan etanol och bensin och blanda vilt utan göra sitt val och sedan hålla sig till det.

Tacksam för alla tankar och tips

Med vänlig hälsning Anders
Användarvisningsbild
av Micce1980
Själv har jag en T4f och den som "alla" dessa behöver få spridarna bytta då de tydligen var av undermålig kvalite. 2.5 ft har väl "bara" multiremmen som svag länk? Men forskade precis som du och ja det finns problem som har kommit fram men få verkar ha varit svåra att härleda till något som kan avfärda bränslet. Däremot är det väl tyvärr inget som politikerna jobbar med aktivt så även om det är ett ok bränsle så har det hamnat i skymundan. Förövrigt så är det rätt många 2.5ft, 2.0f och 1.8f som rullar där ute och gör väl så ännu.

Kanske kan "Rådlös" inflika eller leta upp hans inlägg om "etanol" och kör på det som du kommer fram till
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tappat räkningen på hur många mil jag har kört på E85 nu. Det viktiga är att se till att köra adaptionen ordentligt (ca 20 min lugnt tempo) och inte hoppa för mycket, eftersom etanolen löser upp skiten bensin lämnar kvar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Byt du, men eftersom etanol kräver mer av bränslepumpen rent prestandamässigt så kan det förstås vara så att den inte orkar leverera om bilen gått långt, exempelvis.

Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle aldrig vara rädd för att köra en bil som är byggd för att kunna köras på etanol på etanol...
av WAnders
Hej!

Tack för input, det verkar inte vara så mycket att oroa sig för då.

Bilen har gått ca 12500 mil så bränslepumpen borde klara sig från att dö av ålderdom ännu ett tag men det klart, den skall ju pumpa fram ca 30% mer bränsle framöver så det sliter väl lite mer i längden.

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Min V70 2.5FT MY11 har snart rullat 21000mil.
Varav dom sista åren uteslutande på etanol.
Både med och utan husvagn.

Så i min värld är det bara till att tanka etanol.
Men tänk på adaptionen bara när du byter bränsle.

Det ända jag har märkt är att jag tycker att bilen går bättre med BF98 i tanken än med etanol när man drar husvagnen.
Tycker att bottendraget blir bättre med BF98 vid belastning.
Användarvisningsbild
av TommyP86
WAnders skrev:Hej!

Tack för input, det verkar inte vara så mycket att oroa sig för då.

Bilen har gått ca 12500 mil så bränslepumpen borde klara sig från att dö av ålderdom ännu ett tag men det klart, den skall ju pumpa fram ca 30% mer bränsle framöver så det sliter väl lite mer i längden.

Du har inget att oroa dej för, hade den gått 30-40 så hade det kanske varit en faktor. Byt bränsle med gott samvete.
Användarvisningsbild
av reo91
Det är bara att köra på med Etanol, om bränslepumpen är sliten och inte orkar med så märker du det. Min V70 2,5FT har gått 21600 mil, tyvärr kan inte jag köra med Etanol då min bränslepump inte pallar med det (Kan nog spela lite roll att min har ATM300-trim). Och min verkstad som normalt servar min bil kan inte få tag på en ny heller, måste vara någon speciell modell. Cheers!

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]