Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Däckträsket är inte något jag är superbekant med. Har tidigare köpt "paket" och fått allt måttat och färdigt, när däcken har tagit slut har jag bara köpt likadana.
Nu har jag separerat det hela och köpt fälgar på ett håll och ska köpa däck på ett annat håll.

Fälgarna är 21" och 9" breda, ABSWheels rekommenderar då 255/30 medan Volvos egna 21" som ju är 8.5" rullar på 245/35.
Nuvarande däck på fälgarna jag köpt är 245/35, så jag kanske ska köra på samma ändå?

Om jag går på 255/30 så verkar generellt lastindex vara 93Y men att man då får leta fram en XL-modell som "kompenserar" för det något lägre lastindexet, är det korrekt?
Om jag går på 245/35 så kan jag hitta ex Pirelli P-Zero med lastindex 96Y utan problem, de är däremot listade som XL också samt S.C, vad det nu betyder.

Samtidigt i listan finns:
245/35R21 96Y Pirelli P-ZERO (new) XL ncs VOL

Och just VOL-märkningen, är det något att "föredra" för Volvo eller spelar det ingen som helst roll?

Några tips och råd?

Edit:
Ok, så VOL-märkningen innebär alltså:
Ett VOL-märkt däck kan vara utrustat med skumdynor invändigt som dämpar vägljudet från dem, beroende på däckvarumärke så finns olika benämningar för detta.

Det skulle jag inte ha något emot, framförallt då profilen blir relativt låg, men är det inte just detta som folk haft problem med?
VOL-märkningen har faktiskt betydelse för hur bilen upplevs på vägen.
Men det KAN även påverka ljudbilden.
Ett likadant däck utan VOL funkar nästan lika bra, men i VOL-varianten har man justerat de parameterar som gör att bilen upplevs som det var tänkt från fabrikens sida.
Priset lär inte skilja sig.

Men, nej. Du åker inte i diket utan VOL.
Känns som att den minimala extrakostnaden för VOL-märkta är hanterbar.

Sitter och jämför lite sajter nu men blir inte klok på tillverkarens förkortningar överallt, S.C, LS etc.
21” så skulle jag gå på 245/35 helt enkelt. Mest urval att välja på men har bara erfarenhet utav Pirelli P-zero och är jättenöjd med dessa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, just nu kikar jag på 245/35 på Autodoc, ruggigt bra pris jämfört mot andra sajter. 20% just nu dessutom. Frågan är vilket tillverkningsår det är.
Fick till svar att det rör sig om 2016-2019 men att alla är samma batch i en beställning.
Så, jag slog till. Ingen idé att dra ut på det. :-D
grillchips skrev: ons 03 apr 2019, 10:21 Fick till svar att det rör sig om 2016-2019 men att alla är samma batch i en beställning.
Så, jag slog till. Ingen idé att dra ut på det. :-D
Har du någon som lägger om åt dig då eller ? För oftast när du köper direkt hos en handlare ingår omläggning medans om du kommer med eget material kan det handla om 500-1000 kr omläggning per hjul.
@stevvee, eventuellt, men vågar inte tippa på det. Däremot har jag hört samma summa som du säger från flera andra medan jag förr hittat flertalet däckkrängare som tar ~1000 för alla fyra.
Personen jag köper fälgarna av kommer kränga av sina befintliga gummin när jag plockar upp fälgarna, så kanske hans kontakt kan kränga på de nya, återstår att se.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]