- tis 02 apr 2019, 09:04
#1308791
joel80 skrev: Diesel kostar förresten bara runt 1.60kr/kwh på sånna där snabbladdare.. (pumpststioner). Jag betalar 2.50kr/kWh när jag laddar och har man inget abonnemang kostar det ofta 3-5kr/kWh.Oj oj oj!!! Hopplös och mycket osmaklig argumentation. Denna typ av argumentation bevisar en oerhörd okunskap (kanske ovilja) att se hela sammanhang. Av världens elenergiproduktion är 2/3 fossilt framställd till en medioker verkningsgrad. Man stoppar in mycket mer energi i bränslen än vad man får ut på griden. Det är samma med flytande fossila bränslen vid pump, belastningen i leden innan måste läggas till. Om man räknar ärligt och korrekt så hamnar man på ungefär samma siffror i båda fallen wtw. Det betyder att elenergi borde beläggas med koldioxidskatt därefter. Batteribilar betalar inte för sin klimatbelastning som det ser ut idag. Dessutom erhåller de också många andra fördelar fördelningspolitiskt.
Att ICE-motorer är så ineffektiva är inte elbilars fel. Energiskatten på diesel/bensin är lägre än på el. ;)
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."