Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willie
Oljan var mycket riktigt becksvart min med.skönt o få den bytt. Kopplingen luftades samtidigt och jag tyckte väl den blev något trevligare.,det låter mycket likt min låda. Min mätare står på 30000 mil den med. Jag funderar starkt på om man skulle kunna ha sån ”tur ” att det är vajrarna som jävlas. Min koppling byttes för ca 10000 mil sedan då ”slavcylindern”? Gav upp. därav så vill jag inte tro att det är dags för byte igen.
av hammerin
Jag fick samma problem på min V70 2.4T -03 strax efter jag köpte den för 8 år sen. Det var lamellen som kärvade på splinsen i lådan. Arbete plus uppsmörjning gick på garantin som jag fick av firman jag köpte den (Bilia Volvo) men jag bad dem även att slänga dit ett nytt kopplingskit med slavcylinder och allt vad det innebär, på egenbekostnad. Det höll i ungefär 3-4 år innan samma symptom visade sig igen. Jag har lärt mig att leva med detta då det kostar en hel del att genomföra samma procedur igen. Det blir värre för mig när det är kallt ute och bilen startas kall. Har bytt växellådsolja. När lådan och allting är varmt så funkar det nästan utan problem. Ska försöka mig på att lufta samt byta ut oljan till kopplingen men har ej orkat.

Försvinner smörjan på splinsen efter några år eller hur är det möjligt att samma problem uppstår igen?

Har gått i tankarna om man skulle borra ett lämpligt hål längst ner på lådan för att få upp en kamera av något slag samtidigt som man för i en slang och spruta lite försiktigt med 5-56 eller dylikt på splinsen. Risken då är väl att det kommer på lamellen och då är det antagligen kört = lamellbyte.
av valln
Nja inte mer än du inte ska använda 5-56 för det rengör mest, om du ska greja som du tänkt använd smörjfett från Volvo.
Kanske också fundera på att rengöra splinsen, men det kanske blir svårt med di metod..

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]