Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Har man startmotorn kopplad via envägslager så snurrar det bara om man testar när motorn går.
Startmotorn driver inte drevet snabbt nog att driva motorn utan frisnurrar bara.
Det ska låta suurrrr, men visst lagerrassel är mycket möjligt.
Du har ett relä modell större som driver startmotorn. Det klickar ganska högt.

Startmotor medelst drev som ska gripa in så tjuter det högt när kuggarna tar i varandra om motorn går.
Skraaaaaaap och skriiiiiik så det gör ont i hela själen.

En mycket dyrare och mer skrymmande lösning. Men inte omöjligt.
Min snöskoter tex, har utvändigt startmotor, liknande en bil. Ingen solenoid, utan drevet slår fram via startmotorns vridning. Centrifugalkraft kan man säga.
av Knatch
MickeM skrev: tis 02 apr 2019, 16:34 Har man startmotorn kopplad via envägslager så snurrar det bara om man testar när motorn går.
Startmotorn driver inte drevet snabbt nog att driva motorn utan frisnurrar bara.
Det ska låta suurrrr, men visst lagerrassel är mycket möjligt.
Du har ett relä modell större som driver startmotorn. Det klickar ganska högt.

Startmotor medelst drev som ska gripa in så tjuter det högt när kuggarna tar i varandra om motorn går.
Skraaaaaaap och skriiiiiik så det gör ont i hela själen.

En mycket dyrare och mer skrymmande lösning. Men inte omöjligt.
Min snöskoter tex, har utvändigt startmotor, liknande en bil. Ingen solenoid, utan drevet slår fram via startmotorns vridning. Centrifugalkraft kan man säga.
Jag ska prova det imorgon. Ska se om den sitter utanpå eller inte.

Åkte på att få byta tändstift efter 140 mil.. vad är det för jävla pissgrejjer dom stoppar i dessa kineser...
Tvekar på gasen och jag hör misständningar vid ”höglast” samt svårstartad. Kan väl oxå vara tändspolen men vi får se med stiftbytet.

Oljan kommer jag somsagt köra med i 300mil totalt, kör ändå bara långa sträckor så nog borde den hålla i runda slängar 300 mil tycker man
Användarvisningsbild
av MechaniX
Knatch skrev: Åkte på att få byta tändstift efter 140 mil.. vad är det för jävla pissgrejjer dom stoppar i dessa kineser...
Tvekar på gasen och jag hör misständningar vid ”höglast” samt svårstartad. Kan väl oxå vara tändspolen men vi får se med stiftbytet.

Oljan kommer jag somsagt köra med i 300mil totalt, kör ändå bara långa sträckor så nog borde den hålla i runda slängar 300 mil tycker man
Har du bytt munstycken efter avstrypningen? Om inte så lär den gå magert.. Det lär inte stiftet gilla i längden. Svårstartade brukar dom bli om ventilerna inte är rätt inställda, justerade var 100:e mil på dotterns moppe och det behövdes verkligen.
av mikebike
Jag fick en flashback från 40 år tillbaks.... "loppa på stiftet" :-)
Och justera elektrodavståndet gjorde man väl typ en gång i veckan.
Jag bytte framdrev och kolvringar en gång per år ungefär. Jo, jag körde rätt mycket...
av Knatch
MechaniX skrev: ons 03 apr 2019, 09:37
Knatch skrev: Åkte på att få byta tändstift efter 140 mil.. vad är det för jävla pissgrejjer dom stoppar i dessa kineser...

Har du bytt munstycken efter avstrypningen? Om inte så lär den gå magert.. Det lär inte stiftet gilla i längden. Svårstartade brukar dom bli om ventilerna inte är rätt inställda, justerade var 100:e mil på dotterns moppe och det behövdes verkligen.
Det var butiken som avstrypte den åt mig så jag antar att dom bytt.
Jag tror dock inte att det behövdes då strypningen brukar sitta elektroniskt i form av en sensorn som stryper tändningen när man nått 45kmh
Den går ju som den ska också men jag vet inte det var intressant det där.
Idag startade den inte med elstarten på morgonen men efter en halv kick så var den igång.
Startade sen med elstarten när jag skulle åka hem från jobbet.
Verkar vara stiftet som är sopslut och möjligtvis batteriet också.
Knepigt :-D
av Knatch
mikebike skrev: ons 03 apr 2019, 11:12 Jag fick en flashback från 40 år tillbaks.... "loppa på stiftet" :-)
Och justera elektrodavståndet gjorde man väl typ en gång i veckan.
Jag bytte framdrev och kolvringar en gång per år ungefär. Jo, jag körde rätt mycket...
Då var det roligt att meka kan jag tänka mig ;-)
Nu orkar jag inte meka moppe! Meka bil är en annan sak däremot
av MickeM
"Loppa på stiftet" fick man på gamla Puch Florida'n och Monark Monarped man hade på tiden det begav sig.
Trött kondensator och kass/felinställd brytare var orsaken till det.

Hastighetsstrypningen på moderna 25km/h mopeder är i regel endast i CDI. Man byter CDI boxen, och vips gör den 45km.
Munstycken osv är nog inget bekymmer på moderna fyrtaktsmotorerna.
Skulle förvåna mig om det inte finns "full-fart-CDI" som säljs "endast för tävling på inhängnat område".
Som om nån tävlade med kinamopeder av scootermodel..... my ass.
Men finns efterfrågan så....
av Knatch
Nu har jag gått igenom moppen totalt.
Det sitter en vanlig startmotor på den och kablarna från batteriet var såklart underdimensionerade. Förstår inte hur den startar ens men sålänge det funkar så kan man inte klaga.
Lossade stiftet och det såg fräsht ut men fabrikatet är ”torch” som jag aldrig hört talas om.
Jag beställde ett nytt NGK som kommer imorgon.
Ställde in förgasaren och gjorde rent autochoken och såg till så den fungerar.
Rättade till en vacumslang som va klämd så nu startar den direkt. Det verkar vara ett elfel på den och jag lokaliserade det till en kondensator liknande grejj som troligtvis är den som omvandlar strömmen innan den går till tändspolen. Den klickar hela tiden, vad den heter har jag ingen aning om.
Kontakt stiften var lite lösa så jag klämde åt dom med en tång. Gick igenom alla kontakter och gjorde rent med kontaktspray. Får se hur länge det fungerar. Höjde tomgången lite också.
Fan det va roligt detta 😂 känner mig som 15 igen
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]