Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har man inte hemmaladdning eller på jobbet är jag helt med på att det blir knöligt. Där är det många som behöver vänta lite gissar jag. :/
Så länge man har det behöver man annars inte ha speciellt många laddstolpar i sin närhet.. Då är det ju bara när man ska långt man behöver ladda någon annan stans än hemma. :)
Jag kan nog ladda på jobbet, eftersom jag kommer klockan 7. (Det finns en laddplats per 500 anställda)
Parkeringsavgift och trängselskatt kostar dock lika mycket som 15 liter bensin, så jag fortsätter cykla till jobbet.
Mars siffror är här. Femte sålda bilen i Sverige under mars är en ren elbil. Tesla Model 3 slog sig direkt in på 5:e-platsen efter 4st Volvos och VW Golf.

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 14,4 procent i mars vilket kan jämföras med sju procent i mars ifjol.
Mer än en dubblering om man ser till andelen av sålda bilar. Kollar man på antal så är uppgången på 68%. (p.g.a minskad försäljning av bensin/diesel))

Ser man bara på elbilar har det ökat med 183%! Från 745st under mars 2018 till 2111st förra månaden. Andelen rena elbilar av laddbara är nu på 48,5%. Elbilar tar större och större andel av laddbara bilar för varje månad nu.

Totala nybilförsäljningen under mars var 30 256st.

2111 elbilar = 7% av nybilsförsäljningen
4360 laddbara bilar = 14,4% av nybilsförsäljningen

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... lar-i-mars
Jag gillar utvecklingen och visst är det lite coolt med M3 på plats 5 i mars, men vi behöver ha lite tid för att se en normalisering. Hur som helst så är det en trend att så pass många valt Tesla M3 och jag tror det kommer att öka, speciellt efter sommaren när de något billigare modellerna kommer.
Absolut.. Det borde vara en första rusch nu när den är ny som sen borde avta, men så får man tänka på att den version som nu släppta är den dyraste med long range-batteri och perfomance-versionen för 650-800 000 kr.
Enligt Tesla är intresset för den billigare som börjar säljas i USA nu i sommar och här troligen först efter årsskiftet betydligt större. Runt 80% av de som förbokat väntar tydligen in den. Så vi bör kunna räkna med rätt saftiga siffror då.

Jag tror april kommer ha ännu fler M3 levererade för att sen stabilisera sig lite lägre kring maj/juni.

I både Norge och Nederländerna sålde Model 3 bättre än alla andra bilmodeller i mars.

joel80 skrev:
Den 12:e mars publicerar trafa.se sin rapport "Personbilar avregistrerade till utlandet". Blir intressant att se hur stor del av diffen på knappt 5000 som exporterats till Norge.
Nu hann jag kolla den rapport.

Exporten av elbilar ökade mycket kraftigt under 2018, från 413 fordon 2017 till 1 303 fordon 2018, en ökning på 215 procent. Exporten av laddhybrider ökade till 3 664 fordon, en ökning med 90 procent. Under 2018 ökade även exporten av elhybrider påtagligt till 1 396 fordon, eller 116 procent.

Under 2018 var nyregistreringen av elbilar och laddhybrider hög, vilket medförde att antalet elbilar i trafik ökade med 51 procent jämfört med 2017, och andelen laddhybrider i trafik ökade med 53 procent. Utan exporten hade ökningen i trafik istället varit 63 respektive 65 procent, för elbilar och laddhybrider.

https://www.trafa.se/vagtrafik/export_a ... _hit.pos=4
joel80 skrev:
Den 12:e mars publicerar trafa.se sin rapport "Personbilar avregistrerade till utlandet". Blir intressant att se hur stor del av diffen på knappt 5000 som exporterats till Norge.

Nu hann jag kolla den rapport.

Exporten av elbilar ökade mycket kraftigt under 2018, från 413 fordon 2017 till 1 303 fordon 2018, en ökning på 215 procent. Exporten av laddhybrider ökade till 3 664 fordon, en ökning med 90 procent. Under 2018 ökade även exporten av elhybrider påtagligt till 1 396 fordon, eller 116 procent.

Under 2018 var nyregistreringen av elbilar och laddhybrider hög, vilket medförde att antalet elbilar i trafik ökade med 51 procent jämfört med 2017, och andelen laddhybrider i trafik ökade med 53 procent. Utan exporten hade ökningen i trafik istället varit 63 respektive 65 procent, för elbilar och laddhybrider.

https://www.trafa.se/vagtrafik/export_a ... _hit.pos=4
Som jag ser det är det alarmerande siffror. Kan inte tolka det som annat än att våra generösa "miljöbonusar" används för att finansiera andra länders "miljöfordonsstatistik"... Man kan säkert göra sig en slant på att sätta detta i system i Sverige. Köpa billigt med subventioner och sälja dyrt i något grannland, fin idé som är helt i sin ordning enligt statens regler.

De enda som drabbas är givetvis vi själva som får stå för notan, svenska hederliga skattebetalare.

"Die dummen Schweden": ligger något i det eller hur...
Man bör försöka komma till rätta med det ja. Men på över 20000 bilar är det bara runt 5% som försvinner, så det är inte "de flesta". Men helt klart tillräckligt för att de som stiftar lagar borde kolla på om det går att förhindra på nått enkelt vis. Återbetalningskrav på en del av bonusen vid export första 5 åren eller nått kanske?
Borde gå att sätta en regel att om bilen skall avregistreras i Sverige skall bonusen återbetalas i sin helhet.
Vi vill väl behålla våra batteribilar i landet, det är ju liksom därför det finns stöd för omställningen.
BennyL skrev:Borde gå att sätta en regel att om bilen skall avregistreras i Sverige skall bonusen återbetalas i sin helhet.
Vi vill väl behålla våra batteribilar i landet, det är ju liksom därför det finns stöd för omställningen.
Blir lite klurigt om bilen byter ägare innan exporten. Första ägaren (som fått bonusen) kan ju inte bli återbetalningsskyldig för att ägare 2> exporterar bilen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]