Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
ansjo skrev:
Volvordesign89 skrev: mån 01 apr 2019, 17:58
ansjo skrev: Det beror på om det är din ÅF som gör det eller om Volvo Car gör det, två olika tillvägagångssätt.
Utveckla gärna, menar du att reparation utförs av ÅF och utbyte av motor av Volvo cars?
Det var återköp frågan gällde ;-)
Ah sorry, missade att det var citerat !
Användarvisningsbild
av frasse4
Ligger felet i toppen lär de väl bara byta topp. Inte hela motorn, det skulle jag inte se som något problem om jag gillat bilen i övrigt.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Då har orsaken till felet framkommit och är att hela motorn har sotat igen efter 1500mil... Åtgärden, enligt Volvos journaler är att svarva/plana (är inte motorkunnig än en gång) ut toppen och rensa toppen på sot men det som INTE framgår är varför den har sotat igen, det vägrar ÅF lämna ut utan hänvisar enbart till Volvos journaler (som man tydligen får från Volvos tekniker när det är så stora fel som måste åtgärdas på garantin) och den enda uppgift dem kan lämna är att det är sot i toppen som orsakat felet och när det är avlägsnats så är motorfelet åtgärdat. Det som verkligen förbryllar mig eller snarare ställer mig frågande till, vet man ens vad som är det bakomliggande felet? Är det ett utrbrett fel som finns i en hel serie motorer? Är det ett stort haveri som kanske skulle kunna påverka tusentals bilar vid en eventuell återkallelse? Min känsla är att man från Volvos sida tystar ned ÅF rätt duktigt, alla hos ÅF har varit tillmötesgående och pratglada men sen helt plötsligt så blev kontakten rak och väldigt tillbakadragen.

ÅF hävdar då å sin sida att det väsentliga felet nu är åtgärdat och att återköp/omleverans/prisavdrag inte är aktuellt och dem har inga juridiska skyldigheter till att göra något av det. Skulle ni acceptera detta och framförallt, skulle ni acceptera "lagningen" och är det ens något som ska hända efter 1500mil? Någon mer kunnig kan väl ge sin sida angående huruvida motorn har sotat igen totalt efter så få mil.
av Freddy100
De behandlar symptom och inte orsaken. Jag skulle kolla vad man har för rättigheter och kanske inte hämta bilen. Å andra sidan skulle man få ett nytt garanti så det finns tid att utvärdera om problemet återkommer.
av least
Detta blir svårt att "vinna".
ÅF och tillverkaren tar sitt ansvar och lagar felet.
Något mer har du inte rätt till i detta läget.

ÅF/Tillverkaren har rätt att laga samma fel maximalt tre gånger innan hävning/återköp kan bli aktuellt.

Att ÅF har tystnat kan ha att göra med att deras initiala felanalys visade sig vara felaktig.
Och att efter att ha fått mer information från VCC, så har de inget mer att tillföra i sakfrågan.
av least
Kanske står i tråden, men hur använder du bilen?
Är det många kallstarter, med korta körsträckor?
av Wirke
Om det är ofullständig förbränning av bränslet är väl frågan också om andra delar påverkats, så som partikelfilter och katalysator. Något uttalande om deras status bör du väl kunna kräva, det kan bli dyrt att behöva byta senare. Katalysatorn på min Saab skadades då DI-kassetten brann och den fick jag faktiskt utbytt på goodwill, men det var länge sedan...
av orrbygrabb
Jag var med om något liknande med en Mercedes c180 w205, köpte den begagnad och var ca 12mån med 2200mil. Han köra ca 2 mil innan jag hörde ett oljud från motorn, blev att åka tillbaka till bilhandlaren och få en lånebil, följande dag fick jag svar att troligtvis vevlager haveri, efter någon dag sa de att Mercedes skickar en ny motor och att verkstaden fick inte skruva i motorn alls, den skulle tillbaka till Tyskland, så ca 4 veckor fick jag tillbaka min bil som jag hade kört i ca 5 mil. Fick aldrig svar på vad det var för fel, locket på ifrån Tyskland.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
@Freddy100: Precis det jag påpekar men får bara svaret att det dem gör är att utföra åtgärder som Volvo lägger i sina journaler.. Känns skumt.

@least: Ja jag har börja förstå att någon som helst reklamation kommer bli svårt, sen personen som sitter på kundrelationsansvarige posten hos min ÅF är en riktigt douchebag för inte saken lättare tyvärr.. Jag har påtalat felet redan 20 mil efter jag hämtade bilen, den har varit inne 2 gånger för felsökning utan åtgärd och nu den 3e så hittar man felet och åtgärdar det, räknas inte dem 2 första felsökningarna in i de 3 försöken ÅF har på sig? Står inte i tråden, bilen står mestadels på veckodagarna för att användas på helgerna och visst blir det lite kallstarter och korta sträckor men mestadels är det 3-5 mil körningar som är vanligast. 1-2 gånger/månad så blir det 60 mil ToR till Sälen och jag kör ganska "hårt" med omkörningar så den gasas ur rätt rejält under de 60 milen.

@Wirke: Ja men så känner jag också, nu fick jag lite mer info från teknikern vad det var för "sot" i motorn och han kan inte förklara hur det har uppkommit eller vad det är för något och enligt honom så är det konstiga att sotet och detta "klegg" sitter på insugsventilerna och inte på avgasventilerna vilket hade varit mer sannolikt enligt honom. Det man gjort är att man har svarvat ur toppen och rensat på klegget samt bytt alla ventilerna och efter så misständer den ej längre. Förhoppningen är väl att man kan härleda till detta längre fram om det kommer tillbaka i alla fall då allt finns dokumenterat.

@Orrbygrabb: Ja det är väl så ett sådant här ärende ska skötas kan man tycka, så pass ny bil och så pass få mil så tycker jag att man byter motor men ikke man ska svarva och göra warnerhomemade svarvningar av toppen, känns skönt att vara testförare till Volvo :) Tror inte det kommer bli en Volvo igen och framförallt inte från den här ÅF.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kan ju vara EGR (avgas återföring) i kombination med otäta ventilstyrningar på insugsventilerna som orsakat problemet. Direktinsprutade bensinare sotar visst mer också...

Tyvärr får du nog nöja dig med att felet åtgärdats och hoppas att det inte återkommer!

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]