Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doffart
Hej!
Har vad jag (tror) fått bra pris på en xc90. Står i valet och kvalet då jag upptäckt att 60 modellerna är för små för oss. 2 vuxna 2 barn dubbelvagn och kör ofta saker ihop med vagn i.

Dock är jag orolig att D4 2wd är klent på en xc90?

Xc90 d4 2wd momentum 7-sits Twilight bronze med skinn inredning. 430k 2017 modell rullat knappt 6000mil

Bakifrån krockvarning Baksätesvärme BLIS:Radar för död vinkel Cross Traffic Alert Dragkrok halvautomatisk Intellisafe Surround In/ut speglar aut avbländ Klimatautomatik (4zon) Klimatpaket 90 Navigation Parkeringskamera bak Rattvärme Strålkastare Dynamisk LED Teknikpkt 90
Användarvisningsbild
av fjohan82
Motorvalet i kombination med bilens vikt är väldigt individuellt. Vad har ni för bil/motor idag?
Man kan ju sätta i Polestar så får man lite extra kraft, eller BSR såklart...

Många anser att XC90 är lättare att manövrera i trånga utrymmen med 360-kameran, det kan jag hålla med om det jag har testat.
Du skriver inget om Volvo on Call, det är en funktion jag nog inte skulle kunna vara utan. Har man inte det idag är det dock kanske inget man kommer sakna, om man inte är van vid det.
Sen finns det dom som hävdar att en XC90 ska ha AWD, men det är en annan sak :-)
av Malmstroem
Provkör och se vad du tycker. Det är det som är väsentligt.

Jag har en XC90 D5 AWD. När den är fullastad skulle jag inte vilja ha mindre motor.

Det är däremot inga tvivel på att jag skulle klara mig med en D4. Effekten räcker även om det är långt ifrån någon raket. En LandCruiser 150 är ännu långsammare än XC90 D4, och det är många som tycker att LC150 är en riktigt bra bil.
av Doffart
fjohan82 skrev: mån 01 apr 2019, 13:34 Motorvalet i kombination med bilens vikt är väldigt individuellt. Vad har ni för bil/motor idag?

Många anser att XC90 är lättare att manövrera i trånga utrymmen med 360-kameran, det kan jag hålla med om det jag har testat.
Du skriver inget om Volvo on Call, det är en funktion jag nog inte skulle kunna vara utan. Har man inte det idag är det dock kanske inget man kommer sakna, om man inte är van vid det.
Sen finns det dom som hävdar att en XC90 ska ha AWD, men det är en annan sak :-)
Sitter i en T3 v60 idag och tycker den funkar kanon, en aningen dåligt vrid vid start kanske.

Volvo on call har den! Missade nog kopiera med det. Skall provköra imorgon så får jag utvärdera efter det.
av Doffart
Malmstroem skrev: mån 01 apr 2019, 13:41 Provkör och se vad du tycker. Det är det som är väsentligt.

Jag har en XC90 D5 AWD. När den är fullastad skulle jag inte vilja ha mindre motor.

Det är däremot inga tvivel på att jag skulle klara mig med en D4. Effekten räcker även om det är långt ifrån någon raket. En LandCruiser 150 är ännu långsammare än XC90 D4, och det är många som tycker att LC150 är en riktigt bra bil.
Menar du fulllastad med ungar osv eller menar du släp?
av Doffart
V70_2005 skrev: mån 01 apr 2019, 13:57 Den har parkeringssensorer fram och bak? Viktigt, bilen är stor och sikten är begränsad.
Det ingår väl i parkeringskameran? :-o
Användarvisningsbild
av fjohan82
Doffart skrev: mån 01 apr 2019, 13:52
fjohan82 skrev: mån 01 apr 2019, 13:34 Motorvalet i kombination med bilens vikt är väldigt individuellt. Vad har ni för bil/motor idag?

Sitter i en T3 v60 idag och tycker den funkar kanon, en aningen dåligt vrid vid start kanske.

Volvo on call har den! Missade nog kopiera med det. Skall provköra imorgon så får jag utvärdera efter det.
En provkörning är alltid viktig.
Drar ni släp så är det bra att tänka på att det förmodligen skiljer lite i vikter mellan V60 och XC90, man vill ju inte bli ertappad med att ha överlass i förhållande till körkortet.
En bra sida att räkna på: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Användarvisningsbild
av fjohan82
Doffart skrev: mån 01 apr 2019, 14:04
V70_2005 skrev: mån 01 apr 2019, 13:57 Den har parkeringssensorer fram och bak? Viktigt, bilen är stor och sikten är begränsad.
Det ingår väl i parkeringskameran? :-o
Här står lite om vad som ingår:
https://helmia.se/wp-content/uploads/20 ... 0_2017.pdf
https://www.bilia.se/siteassets/prislis ... _bilia.pdf
av Malmstroem
Jag pratar om fullastad med grejor för en vecka i fjällen med två hundar, två (numera rätt stora) ungar och åtta skidor etc. Nu kom jag från en A6 Allroad med tre-liters V6, så jag kan ha lite skev referensram.

För övrigt har jag just bokat upp B96 uppkörning, men inte fått tid förrän juni. Så skotersläpet får dras med en 245 -90 med 117 hästkrafter, eftersom jag inte får dra det med min XC90. Det går det också. Men nu kan vi tala om riktigt långsamt.

En XC90 D4 FWD gör 0-100 på 9,2 sekunder och toppar 205 km/h. Det bör räcka för de flesta. Det är bara att jag vill ha en snabbare bil, så jag tycker att det var värt att lägga till pengar för en D5 som gör 0-100 på 7,8 sekunder. Det finns inga "fakta" bakom det, utan bara min uppfattning.

Hur prestanda uppfattas är högst personligt. Det är bara du som kan avgöra vad som räcker för dig. Prestanda för att köra 80 km/h med släp lär räcka. Det är omkörningsprestanda som kan vara lite sämre med en D4. Men i realiteten så bör du nog inte ta omkörningar där du inte säkert kommer om med en D4.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]