Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiimpan
Volvordesign89 skrev: mån 01 apr 2019, 07:47 Ja, lite inne på Freddys spår.. Man kan kanske tänka sig in i mitt problem, skulle du tex köpa en begagnad bil för ex antal hundratusen där man har ett registrerat motorhaveri där man lagat just denne utan att ha bytt motorn? Eller åt andra hållet, skulle du köpa en bil där en motor redan blivit utbytt efter 1500 mil, vad har bilen mer för följdskador från detta? Det är just DÄR jag resonerar! Jag personligen skulle ALDRIG köpa denna bil begagnad med denna historik så då är min fråga, varför ska just jag behöva finansiera Volvos undermåliga konstruktion och troligt förlora en hel del pengar i andrahandsvärde?

Hoppas svaret var till belåtenhet och det spelar egentligen ingen roll hur ni resonerar kring återköp eller inte, det kommer att ske.
Hur fungerar återköp? Läst att man förlorar en del pengar på det? Någon som har koll? :-o
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Beror väl på vad jag har förstått hur begagnatmarknaden ser ut för aktuell bil och modell vid tillfället, vilket just för XC60 just nu är extremt bra och speciellt för min T5a med den låg skatten sen kommer givetvis ett nyttjande avdrag för år och mil på det samt ränta till mig på de pengarna jag legat ute med under 1 år.

Mitt hopp är att man kan få till en omleverans istället för ett återköp, kan eventuellt tänka mig en lagerbil/demobil kring de mil och utrustning som är på min. Har aldrig varit med om detta så erfarenheten är ganska liten men ovanstående har jag läst mig till via google.
av Phil
Volvordesign89 skrev: mån 01 apr 2019, 07:47 Ja, lite inne på Freddys spår.. Man kan kanske tänka sig in i mitt problem, skulle du tex köpa en begagnad bil för ex antal hundratusen där man har ett registrerat motorhaveri där man lagat just denne utan att ha bytt motorn? Eller åt andra hållet, skulle du köpa en bil där en motor redan blivit utbytt efter 1500 mil, vad har bilen mer för följdskador från detta? Det är just DÄR jag resonerar! Jag personligen skulle ALDRIG köpa denna bil begagnad med denna historik så då är min fråga, varför ska just jag behöva finansiera Volvos undermåliga konstruktion och troligt förlora en hel del pengar i andrahandsvärde?

Hoppas svaret var till belåtenhet och det spelar egentligen ingen roll hur ni resonerar kring återköp eller inte, det kommer att ske.
Varför tar du för givet att det ska vara följdskador av att motorn är bytt? Är motorn bytt och problemen lösta så vad är problemet? Jag skulle inte vara rädd att köpa en bil som fått en ny motor, självklart kommer ju garantier och försäkringar gälla precis som vanligt dessutom.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Tar för givet vet jag inte om jag skrev eller tror, stallde mig mer frågandes till OM det blir följdskador relaterat till motorbytet senare i bilens livscykel.

Jag skulle aldrig köpa en bil med denna historik, oavsett om Bertils bilservice på orten har bytt motor eller om det är någon större verkstad, ex. Bilia som gjort bytet men vill du köpa bilen med den historiken så är det upp till dig, dock är det kanske en diskussion som egentligen inte har så mycket med tråden att göra.
av ansjo
Tiimpan skrev: mån 01 apr 2019, 10:43

Hur fungerar återköp? Läst att man förlorar en del pengar på det? Någon som har koll? :-o
Det beror på om det är din ÅF som gör det eller om Volvo Car gör det, två olika tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Då kommer du få den höga skatten sedan?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
ansjo skrev:

Det beror på om det är din ÅF som gör det eller om Volvo Car gör det, två olika tillvägagångssätt.
Utveckla gärna, menar du att reparation utförs av ÅF och utbyte av motor av Volvo cars?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Rillee skrev:Då kommer du få den höga skatten sedan?
Ja det blir väl tyvärr så, spelar väl egentligen inte så stor roll men visst är det lite skillnad på 1700kr/år kontra 7000ish kr/år...
av ansjo
Volvordesign89 skrev: mån 01 apr 2019, 17:58
ansjo skrev:

Utveckla gärna, menar du att reparation utförs av ÅF och utbyte av motor av Volvo cars?
Det var återköp frågan gällde ;-)
av Tiimpan
Volvordesign89 skrev: mån 01 apr 2019, 17:59
Rillee skrev:Då kommer du få den höga skatten sedan?
Ja det blir väl tyvärr så, spelar väl egentligen inte så stor roll men visst är det lite skillnad på 1700kr/år kontra 7000ish kr/år...
Gäller iof bara 3år. Men det visste ni säkert redan :-)
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]