- sön 31 mar 2019, 14:45
#1308496
Jag står i valet och kvalet om vilken personalbil jag ska välja. Jag kör idag en privatägd V60 D4 AWD från 2015 och är sugen på något lite mer modernt. När jag räknar på det blir månadskostnaden i runda slängor 6100 kr för min V60 om jag räknar med allt, i form av värdeminskning, service och reparationer, drivmedel etc. Avsättningarna för tjänstepension är de samma med eller utan bilen.
Bilarna jag har spanat in är BMW 330e M-Sport, Tesla Model 3 Long Range och S60 T5 R-Design. Jag kör ca 2300 mil per år, varav 4.5 mil per dag är jobbpendling. Alla har sina för- och nackdelar, vilka jag har räknat till följande:
Tesla Model 3 Long Range AWD med autopilot - Nettokostnad månad: ~ 6700 kr
+ Överlägset snabbast
+ Fyrhjulsdrift
+ Fri laddning på jobbet, borde kunna klara mig på det i allt annat än undantagsfall
+ Helt eldriven
+ Snabb leverans (maj)
- Sämre kvalitetskontroll i fabriken
- Sämre återförsäljarnätverk
- Även om den är fräck, så känns den i mina ögon lite som första iPhone. En fräck pryl, men är den så kul i längden?
- Blir betydligt dyrare om alla subventioner gällande förmånsvärde tas bort
BMW 330e G20 M-sport med Innovation, Driving assistant, parking assistant, Harman Kardon, akustikrutor och lite mer tillval - Nettokostnad månad: ~ 5800 kr + Soppa (0.3*15.5*190= 883.5 kr) = Totalt 6683.5 :-
+ Körglädje
+ Upplevd kvalitet
+ Klarar "upp till" 6 mil på el, i praktiken kanske 4.5 mil? (Vilket borde täcka min pendling)
- Förkonditionering / Värmare endast om batteriet har minst 70%
- Leverans i oktober
- Blir betydligt dyrare om alla subventioner gällande förmånsvärde tas bort
- RFT ett måste med M-sport
S60 T5 R-design med kampanjpaketen, akustikrutor och Harman Kardon – Nettokostnad månad: ~ 5400 kr + Soppa (0.8*15.5*190 = 2356 kr) = totalt 7856 kr
+ Snyggast
+ Troligtvis mest bekväm på långfärd
+ Säkerhet
+ Bränslevärmare
- Ingen elektrifiering
- Bränsleförbrukning
- Dyrast i ”plånbokspengar” just nu
- Malusskatt
- Framhjulsdrift
En S60 / V60 T6 TE eller T8 TE hade absolut kunnat vara ett alternativ, om det inte vore för den sorgligt långa leveranstiden. Jag har hört mig för bland säljarna och de säger allt från December till Q1 nästa år. Av samma anledning faller även Polestar 2 bort.
Nettokostnader i samtliga fall är med inräknade rabatter på förmånsvärdena, som är tidsbegränsade t.om. inkomståret 2020. Skulle samtliga av dessa rabatter försvinna, kommer nettokostnaden för Teslan helt plötsligt bli runt 10000 kr i månaden och BMWn hamnar på ca 8000 kr exklusive drivmedel – om jag har förstått det rätt.
Vår nuvarande regering har ju förklarat krig mot icke-förnybara bränslen, så jag tror att sannolikheten att alla rabatter på förmånsvärdet försvinner är relativt liten. Eller vad tror ni?
Någon som har input om bilarna som sådana? BMWn har jag kört vid två längre tillfällen (320d och 330i) – och gillar verkligen körkänslan och den upplevda kvaliteten. Några kollegor till mig har tagit leverans på Model 3, jag har än så länge bara provsuttit - och det känns väldigt futuristiskt, men också lite könlöst på något sätt.
Bilarna jag har spanat in är BMW 330e M-Sport, Tesla Model 3 Long Range och S60 T5 R-Design. Jag kör ca 2300 mil per år, varav 4.5 mil per dag är jobbpendling. Alla har sina för- och nackdelar, vilka jag har räknat till följande:
Tesla Model 3 Long Range AWD med autopilot - Nettokostnad månad: ~ 6700 kr
+ Överlägset snabbast
+ Fyrhjulsdrift
+ Fri laddning på jobbet, borde kunna klara mig på det i allt annat än undantagsfall
+ Helt eldriven
+ Snabb leverans (maj)
- Sämre kvalitetskontroll i fabriken
- Sämre återförsäljarnätverk
- Även om den är fräck, så känns den i mina ögon lite som första iPhone. En fräck pryl, men är den så kul i längden?
- Blir betydligt dyrare om alla subventioner gällande förmånsvärde tas bort
BMW 330e G20 M-sport med Innovation, Driving assistant, parking assistant, Harman Kardon, akustikrutor och lite mer tillval - Nettokostnad månad: ~ 5800 kr + Soppa (0.3*15.5*190= 883.5 kr) = Totalt 6683.5 :-
+ Körglädje
+ Upplevd kvalitet
+ Klarar "upp till" 6 mil på el, i praktiken kanske 4.5 mil? (Vilket borde täcka min pendling)
- Förkonditionering / Värmare endast om batteriet har minst 70%
- Leverans i oktober
- Blir betydligt dyrare om alla subventioner gällande förmånsvärde tas bort
- RFT ett måste med M-sport
S60 T5 R-design med kampanjpaketen, akustikrutor och Harman Kardon – Nettokostnad månad: ~ 5400 kr + Soppa (0.8*15.5*190 = 2356 kr) = totalt 7856 kr
+ Snyggast
+ Troligtvis mest bekväm på långfärd
+ Säkerhet
+ Bränslevärmare
- Ingen elektrifiering
- Bränsleförbrukning
- Dyrast i ”plånbokspengar” just nu
- Malusskatt
- Framhjulsdrift
En S60 / V60 T6 TE eller T8 TE hade absolut kunnat vara ett alternativ, om det inte vore för den sorgligt långa leveranstiden. Jag har hört mig för bland säljarna och de säger allt från December till Q1 nästa år. Av samma anledning faller även Polestar 2 bort.
Nettokostnader i samtliga fall är med inräknade rabatter på förmånsvärdena, som är tidsbegränsade t.om. inkomståret 2020. Skulle samtliga av dessa rabatter försvinna, kommer nettokostnaden för Teslan helt plötsligt bli runt 10000 kr i månaden och BMWn hamnar på ca 8000 kr exklusive drivmedel – om jag har förstått det rätt.
Vår nuvarande regering har ju förklarat krig mot icke-förnybara bränslen, så jag tror att sannolikheten att alla rabatter på förmånsvärdet försvinner är relativt liten. Eller vad tror ni?
Någon som har input om bilarna som sådana? BMWn har jag kört vid två längre tillfällen (320d och 330i) – och gillar verkligen körkänslan och den upplevda kvaliteten. Några kollegor till mig har tagit leverans på Model 3, jag har än så länge bara provsuttit - och det känns väldigt futuristiskt, men också lite könlöst på något sätt.