Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crane
Hej!

Våran v70 har dragit lite olja och möjligen lite kylvätska mellan service. Olja har jag ibland fyllt på mellan service men kylvätska enbart vid service.

Skulle egentligen servat bilen i höstas men av olika anledningar blev det inte av. I helgen så varnade bilen för låg kylvätske nivå när jag startade bilen och jag fyllde på. Dock blev motorn för varm vid efterföljande körning så jag vände hem igen. Den kokade inte men motortempen låg väldigt högt om jag gasade på lite.

Kylvätskenivån rörde sig mellan tomt kärl och att fyllas helt. Öppnade jag locket så sprutade det över direkt. Ställde bilen och felsökte senare. Nu är nivån relativt stabil men övre slangen till kylaren blir tokvarm och är troligen inte full av kylarvatten. Nedre kylarslangen är iskall. Fläkten startar när tempen på motorn går upp men gasar jag på lite så stiger tempen fortfarande för mycket.
Ingen vätska i oljan, inga avgaser i kärlet till kylarvattnet.

Jag satte in motorvärmare för ca ett år sedan och bytte då kylarvätska till Volvo 50/50 blandning så den borde vara ok tycker jag.

Hur går jag vidare med felsökning?

Ska jag byta kylarväska för att säkerställa att den är ok även om det borde vara det?
Vad har jag missat?

Tack!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Även om din bil möjligen har en liten läcka i kylsystemet, så tror inte jag att det har så mycket gemensamt med den heta motorn.
Vattenpumpen misstänks, kolla den här tråden: www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f= ... e#p1302479

Men om klimatanläggningen värmer bra, så torde vattenpumpen vara ok...

Och hur mycket olja går åt mellan byten? (på 10000, 15000 eller 20000km intervall?)
av Crane
Sorry missade att berätta att jag inte har någon värme alls i bilen.
Så pumpen är väl rätt trolig då. Bilen har snart gått 30 000 så det får väl bli ett tidigt kamremsbyte med vattenpump helt enkelt.

Har bara haft bilen i ca 2 år men jag har behövt fylla på olja en gång per 1500mil ca. Det kanske är normalt eller inom tolerans? Mina gamla V70 av samma årsmodell hade inga problem med att den drog olja.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Att fylla på olja en gång per 1500mil ca, är normalt ja. Volvo med flera tycker det är "normalt" helt upp till 1L / 100mil....
Ökar oljekonsumtionen mycket, kolla (byt och rengör) vevhusventilationen.

Ja, mycket trolig pumpen. Byt komplett kamremssats, och det är trevligt om du berättar hur det gick.
Användarvisningsbild
av jiha1968
"originalpumpen" tillverkas av Aisin m.fl.
Många goda tillverkare att välja mellan, men som "halvgute57" säger: inte plastskovlar...!
av Storfot
Jag skulle vara duktig och byta vattenpumpen när jag bytte kamrem. Ca fyra år och femtusen mil senare hade den tydligen blivit så glapp att den börjat agera svarv. Då ville den inte vara med längre varpå kamremmen hoppade av.
vpump.jpg
vpump.jpg (70.81 KiB) Visad 842 gånger
Tyvärr är jag osäker både på märket och var jag köpte den.
av Crane
Tänkte bara återkoppla: Hade mycket riktigt en vattenpump utan plastskovlar. Det vara bara småbitar av allt.
Verkstaden kollade även termostaten som inte fungerade som den skulle så båda byttes. Nu fungerar allt som det ska!

Vill tacka för felbeskrivningen för lokala meken var väldigt frågande till att vattenpumpen skulle vara trasig då han aldrig varit med om det på en V70. Och att vissa pumpar skulle ha plastskovlar hade han heller aldrig sett. Så jag fick beröm som kund :)

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]