Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjuran
Jag råkade kortsluta pluskabeln till generatorn. Nu är kabeln spänningslös. Startar jag bilen är instrumenteringen helkonstig och spänningen över batteripolerna ökar inte. Jag antar att någon säkring har gått. Det verkar inte finnas beskrivet i Vida hur man byter dom större säkringarna. Någon som vet vilken säkring det kan vara, och hur man byter den? Det är en V70 D4 2013
Senast redigerad av 3 bjuran, redigerad totalt 0 gång.
av Tompan60
Oj. Du får nog köra en felsökning och hålla tummarna...

Ofta dyrt att byta del för del. Felsök o du vet om det är säkringar eller annat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det sitter två stora huvudsäkringar inbyggda i batteriets anslutningskablar, nära pluspolen. PF1 sitter överst och säkrar av utgående ström, från batteriet, till bilen. PF2 sitter under den och säkrar av inkommande ström från generatorn och ut till startmotorn. Båda är på 150 A.

Dock finns det ingen säkring ut från generatorn, inte förrän du kommer till batteriet. Var motorn igång när du gjorde kortslutningen? Om så är fallet kan du ha bränt upp likriktningen i generatorn, kanske.
av bjuran
Tack för tipset. Motorn var inte igång. Jag har mätt att det är spänning efter pf1 och pf2. Däremot har jag ingen spänning på kabeln vid generatorn när bilen inte är igång (det har grannens v70). Jag har hittat en säkringsdosa under plasthöljet bredvud stödbatteriet för auto stopp/start. Skall kolla dessa säkringar ikväll. Håller tummarna att någon av dessa är trasig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, när motorn inte är igång ska ju batteriet mata baklänges ner till generatorn. Om säkringarna är hela.
Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Ptja finns ju alltid riktig kylarrengöring an[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]