Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
AWD ökar förbrukningen genom:
* Friktion från fler roterande delar/lager (utspritt lite här och var från växellåda och bak till bakaxeln). Detta påverkar vid all körning.
* Ökad massa som skall sättas i snurrning (kardanaxel, hjulaxel, kugghjul e.t.c.). Detta påverkar enbart vid acceleration och vid motorbroms återfås en del av energin.

Mycket stadskörning = högre plusförbrukning med AWD.
Mycket körning i konstant fart på typ landsväg eller liknande = lägre plusförbrukning med AWD.

Dock så, snabb konstantfart ökar förbrukningen mer jämte långsam konstantfart då friktionsförlusterna blir större desto högre farten är.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det är friktionsförlusterna för att pressa bilen genom luften som ökar med hastigheten och vida överträffar andra parametrar. AWD påverkar mer i låga hastigheter.
av Xanthopteryx
Visst tillkommer resten av bilen men som sagt, AWD-systemet innebär en hel del fler rörliga delar (inklusive kugghjul och koppling i detta fall). Den ökade vikten och de rörliga delarnas massa påverkar som sagt bara när man accelererar. Hastigheten i sig har ingen betydelse där.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Ok
Sedan om man optimerar bilen till 240 Eller 250 cm, hur mycket ökar förbrukningen då?

Vissa S90or lätt bebbagnade har redan polestar som ger typ 10hk extra. Vad är det för optimering på 10hk?
Och om man trimmar till 240 kr eller 250 hk, tillkommer sedan dem 10hk ut över det eller det är det nya stora optimeringen som ger slut resultat?

Tack?
av AndS
Optimeringen ger det resultat den som tillverkaren anger, inget annat. :-) Vad du hade tidigare har ingen betydelse.

Förbrukningen är trafikmiljö, din körstil och gasfoten. Du riskerar att få 2300 svar med olika förbrukning som du inte blir klokare av.
av Nystrom7
GATUPLAN skrev:Ok
Sedan om man optimerar bilen till 240 Eller 250 cm, hur mycket ökar förbrukningen då?

Vissa S90or lätt bebbagnade har redan polestar som ger typ 10hk extra. Vad är det för optimering på 10hk?
Och om man trimmar till 240 kr eller 250 hk, tillkommer sedan dem 10hk ut över det eller det är det nya stora optimeringen som ger slut resultat?

Tack?
Kan säga att min förbrukning är oförändrad efter optimeringen.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

av troubleshooter
Hela tråden har väl blivit lite OT nu, men jag lägge rtill lite OT uppgifter =), Svårt at säga vad förbrukningen är på FWD när det gäller D5an men efter dryga 600mil så kan jag konstatera ett snitt på 0,68 nu, 75 procent landsväg, 25 % stadstrafik med D5 AWD
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Ok jag har redan AWD i min S80 V8.
MEN nu hittar jag S90 D4 som har allt förutom AWD ja jag kommer optimera sen till max m.m. Då undrar jag hur mycket är AWD viktigt? Kommer jag att ångra mig?
Ska jag leta vidare?
av Nystrom7
Framhjulsdrivna bilar blir ju lite oroliga med mycket effekt. Jag märker mest skillnad ut ur korsningar/rondeller när man trampar på. Sen tar dom sig ju fram betydligt bättre på vintern.

Personligen så vill jag nog inte byta bort fyrhjulsdriften men visst funkar det att köra framhjulsdrift med. Du får nog provköra och se hur det känns.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]