Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

trumskolan skrev:.........Låter jag som en gnällig snubbe? Det är jag inte, jag är vansinnig!
Jag är också uppretad på detta!! Frågade min PST om man kunde programmera bort funktionen. Gick inte! Frågade om man kunde endast ha keyless start, d.v.s. att man låser upp bilen med knapparna på fjärrkontrollen och sedan starta bilen med nyckeln i fickan. Gick inte! Jäv-a skit! Keyless ingick i ett av paketen och kunde inte väljas bort.
Robbi skrev:Vad är problemet? Ha den i en hållare och ta fram när du behöver?

https://cdon.se/hem-tradgard/keyless-rf ... -p45034588
Du fattar tydligen inte. Blir ännu mer jobb än att inte ha keyless.
Följer rätt många forum (där en del är MYCKET mer drabbade än Volvo) och skulle säga att mer än 90% har skett vid hemmet. Det är helt enkelt så mycket enklare när man vet att nyckeln ligger precis innanför ytterdörren i hallen i varenda hem till skillnad från köpcentrum, flygplatser mm där det är mycket svårare att hitta rätt person. Så magisk är inte deras teknik att de kan hitta signalen så enkelt. Det finns exempelvis en film på när en C63 stjäls i England och där får tjuvarna gå runt och testa lite olika vinklar för att hitta signalen när nyckeln är precis innanför dörren. Antennen som används är stor som en iPad ungefär. Så skyddar man nyckeln hemma är väldigt mycket vunnet. Eller garage. Ett korkat hänglås på dörren är svårare för dessa tjuvar än stöldskyddet i bilen.
EbbevonVolvo skrev:
Robbi skrev:Vad är problemet? Ha den i en hållare och ta fram när du behöver?

https://cdon.se/hem-tradgard/keyless-rf ... -p45034588
Du fattar tydligen inte. Blir ännu mer jobb än att inte ha keyless.
Jo, jag fattar att det blir jobbigt om man alltid ska gå omkring med hållaren och öppna den för att ta ut nyckeln. Men, jag tror att skyddet i första hand behövs i hemmet eller på resa. Dagligen användning så har jag skyddet hängande i hallen och tar ut nyckeln. Jag tror inte att risken för scanning är hög på mitt jobb eller ICA.
Rillee skrev:Klipper de av ditt finger så har du nog större problem :-o
En parentes:
Under andra halvan av 90-talet när Volvo släppte S80 var jag på ett föredrag där man diskuterade den då helt nya och banbrytande tekniken i bilen. En av frågorna som kom upp handlade om stöldskydd. Hur kan det komma sig att bilen inte är bättre skyddad mot stöld i form av t.ex. remote nedstängning?
Det enkla (och i backspegeln helt solklara svaret): Även om vi absolut skulle kunna hindra våra bilar från att stjälas så vill varken vi eller ni som kunder det egentligen. Den dagen buset inte med en del kreativitet klarar av att stjäla enbart bilen utan även måste stjäla bilägaren är det slut på det roliga.

Det förklarar däremot inte varför man inom bilbranschen inte säkrar upp keylesshanteringen på ett bättre sätt. Finns uppenbarligen tekniker som används inom andra områden som mycket väl skulle kunna förhindra stölder tack vare reläad keylessinformation.

Keylessfunktionen som sådan är däremot alldeles för bra för att vara utan. De som påstår något annat har aldrig provat något annat än klassiska nycklar och sportnyckeln är tamigfasiken det bästa som har hänt sedan skivat bröd...
Varför denna nojja att få bilen stulen via keyless...är säkert inte större risk än att bli nerslagen/rånad på bilen (och livvakt springer vi väl inte runt med?) lr inbrott hemma när vi är på jobbet osv osv! Händer det så gör det, risken går säkert att räkna på i promille om man vill.
En bil är ju bara en plåtlåda, det finns nya!
Flinta skrev: sön 31 mar 2019, 03:54 Varför denna nojja att få bilen stulen via keyless...är säkert inte större risk än att bli nerslagen/rånad på bilen (och livvakt springer vi väl inte runt med?) lr inbrott hemma när vi är på jobbet osv osv! Händer det så gör det, risken går säkert att räkna på i promille om man vill.
En bil är ju bara en plåtlåda, det finns nya!
Varför oroar sig kvinnor för att bli överfallsvåldtagna I motionsspåret? Sannolikheten är säkert mindre men konsekvenserna större.
Har läst flera tidningsartiklar om att försäkringsbolaget vägrar ersätta därför bilen är "stulen med nyckel". = stora konsekvenser....
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]