Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: tor 28 mar 2019, 16:56 Likväl som det är ett val att köra en moped 3 gånger fortare än den är byggd och godkänd för..
3 ggr fortare än godkänd ja, men inte 3 ggr fortare än den är byggd för. Den är ju byggd för den hastigheten för Knatch har ju inte trimmat den, utan bara tagit bort strypningen så nu är den är som den är byggd för. :-D :P :-o
av Knatch
mikebike skrev: tor 28 mar 2019, 14:38
gubbstrutt skrev:
mikebike skrev: tis 26 mar 2019, 07:24 En cykel drar inte så mycket olja... ;-)
Jag brukar tänka så här flinar man åt andras otur osv brukar det jämnt hoppa över till en själv. Oftast inom 1 månad.
Det här har jag lärt mig själv på det hårda sättet. Bara ett litet råd o inge illa menat ;-) .
Jag cyklar 6 dagar i veckan. Har aldrig fått böter av något slag. Kört moped i 4½ år och bil i 40 år.

Med tanke på vad TS berättar så är det knappast otur som gjort att han har blivit av med körkortet.
Grattis!
Skickar en e-tårta :bored:

Förövrigt börjar det bli ett mediadrev om både min moppe och mitt körkort :-D
Frågan gällde motorolja och inte huruvida jag kört för fort eller inte. Återigen tack för alla oljesvaren!
Mvh!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:3 ggr fortare än godkänd ja, men inte 3 ggr fortare än den är byggd för.
Det vet man inte, samma motor kanske sitter på större ramar ostrypt, med bättre bromsar osv. Så bara för att motorn är strypt så betyder det ju inte att ramen den är monterad i är anpassad för ostrypt motor. Så vida det inte finns papper på det.

Moppen jag hade t ex följde det med en jäkla massa papper på som gjorde det möjligt att regga den som lätt mc(125cc, ram godkänd för max 250cc om jag minns rätt, men då krävdes andra bromsar). Motorn som satt på den fanns med 3 olika alternativ, "30-strypt", "45-strypt("eu-moppe")" och "ostrypt", samt att man då även kunde montera en 125cc motor och åka in och regga med det om man ville. Jämnförelsevis så hade ett par kompisar liknande mopeder, men deras ramar var INTE godkända för mer än den strypta motorn som satt på, och det syndes lång väg att dom ramarna var betydligt vekare än min.

Jag trivs bäst med 4 hjul, vindruta och tak dock så gjorde mig av med den moppen när blev dags för bil, annars skulle jag nog reggat om den :-D
av Leopold
Det är väl ungefär det sista man skulle vilja riskera att åka fast för, åka med trimmad moppebil om man fått körkortet indraget pga fortkörning?

Vad är det jag missar i den här diskussionen undrar jag... låter helt befängt det hela.
av Knatch
Leopold skrev: lör 30 mar 2019, 21:05 Det är väl ungefär det sista man skulle vilja riskera att åka fast för, åka med trimmad moppebil om man fått körkortet indraget pga fortkörning?

Vad är det jag missar i den här diskussionen undrar jag... låter helt befängt det hela.
Det du har missat är att läsa ordentligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MickeM skrev: lör 23 mar 2019, 17:23 Sannolikt är det ett envägslager för elstarten som inte pallar syntetiska lågfriktionsoljor i ditt fall.
Vad är det för lager som inte skulle palla syntetolja ?

Att packboxar inte skulle klara syntet är väl bara en gammal skröna som kom sig från att man bytte till en dyrare olja som innehåller rengörande medel sm löste upp gammal skit som höll motorn tät- Det var inte synteten i sig som var problemet utan att man köpte en dyrare olja som gör motorn ren, och det pallar inte en gammal motor som hålls ihop av all skit som samlats.

Tänk vilken fin reklamslogan. "Välj Mobil Classic oljan, det får garanterat skiten att stanna kvar i din motor."
av MickeM
Envägslagret för startmotorn.
Det är beroende av friktion lika som en slungkoppling. Ett sådant lager skulle kunna vara beroende av MC olja.
Syntet eller ej har egentligen inte med saken att göra. Det finns syntet MC olja som jag skrev innan. Jag har det i min Yamaha Grizzly ATV.
Men en modern syntetolja för bilmotorer har friktionssänkande tillsatser som är förödande för slungkopplingar i oljebad, samt dessa envägslager.

Jag bara spekulerade i kineserna gjorde det lätt för sig med att bara ange "ej syntetolja" istället för att speca oljetyp.

Vad är ett envägslager:
En MC, ATV osv har en startmotor i ständigt ingrepp. Ingen solenoid som drar fram något drev som en bil.
Startmotorn är kopplad till ett drev på vevaxeln som har frihjul medelst ett envägslager som vara vrider sig åt ena hållet. Så det drevet står still när motorn går. Därmed kan man även råka trycka på startknappen även när motorn går utan skrapning.
En moped har högst sannolikt också denna lösning.
Ungarnas 50cc kinafyrhjuling har det tex.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Aha. Tackar för svaret . Hade ingen aning om dessa, trodde det alltid var en solenoid med kugghjul. Är det denna variant så är det kanske inte bra med minskad friktion på samma sätt som man inte ska friktionssänkare i Torssen diffar för de ska ju också gå trögt. .
av Knatch
MickeM skrev: mån 01 apr 2019, 11:57 Envägslagret för startmotorn.
Det är beroende av friktion lika som en slungkoppling. Ett sådant lager skulle kunna vara beroende av MC olja.
Syntet eller ej har egentligen inte med saken att göra. Det finns syntet MC olja som jag skrev innan. Jag har det i min Yamaha Grizzly ATV.
Men en modern syntetolja för bilmotorer har friktionssänkande tillsatser som är förödande för slungkopplingar i oljebad, samt dessa envägslager.

Jag bara spekulerade i kineserna gjorde det lätt för sig med att bara ange "ej syntetolja" istället för att speca oljetyp.

Vad är ett envägslager:
En MC, ATV osv har en startmotor i ständigt ingrepp. Ingen solenoid som drar fram något drev som en bil.
Startmotorn är kopplad till ett drev på vevaxeln som har frihjul medelst ett envägslager som vara vrider sig åt ena hållet. Så det drevet står still när motorn går. Därmed kan man även råka trycka på startknappen även när motorn går utan skrapning.
En moped har högst sannolikt också denna lösning.
Ungarnas 50cc kinafyrhjuling har det tex.
Det ligger nåt i det du säger så jag provade faktiskt. Den plingar och skrapar om jag trycker på elstarten med motorn igång. Det låter faktiskt som en solenoid som skickar in ett drev, men jag är inte säker.
Det plingar även lite när motorn är av och jag trycker på elstarten snabbt och släpper. Alltså samma ljud som att en solenoid skickar ut/in ett drev.
Är det så den låter den startmotorn du syftade på?

En till grej, jag kör ju mc olja men full syntet som den heter då, biltema olja.
Borde jag vara safe då?
I boken vill dom att jag ska köra mineral 15w-40 SAE.
Men det står inget om bil/mc olja.
Knepigt de där

Edit: meningsuppbyggnad och ytterligare en fråga
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Knatch skrev: tis 02 apr 2019, 14:19 En till grej, jag kör ju mc olja men full syntet som den heter då, biltema olja.
Borde jag vara safe då?
Du är safe även om din MC har envägslager, även om det låter som du har solenoid. , för den oljan innehåller inga friktionsminskande tillsatser eftersom 99% av alla större MC har våt koppling.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]