Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Känns som man skapar mera problem än vad man löser med alla "inovativa" tekniska lösningar. Har själv arbetat med biometriområdet tidigare och det mesta går att lösa säkerhetsmässigt, att kunna fuska med enbart ansiktskopior/silikonavtryck, etc, räknar jag inte ens som biometri utan sensorer som bara gör vanlig scanning av något. ;-) Vi hade biometrilösningar för 20 år sedan som inte gick att lura på det sättet.
Som produktutvecklare skulle jag vända på frågan, vad behöver vi för att öppna och starta en bil, eller skapar man funktioner för att locka köpare med lite flashig teknik. Angriper vi symtomen i tråden istället för problemet? Varför bygga ett system med Keyless, om vi sedan ska identifiera med "pin-kod som Tesla", det är ju vanliga standardbilar vi åker runt i för dagligt bruk.
Nä, gör det enkelt - Låsning t.ex. öppna dörrarna tryck på låsning och sedan är det bara att plocka ut det man ska använda och skicka igen dörrar så blir bilen låst/larmad.
Fingeravtryck är på tok för osäkert.

Ditt fingeravtryck finns fanemej överallt - dörrhandtaget hemma, på bilen, på glas och muggar, på prylar, på dörrkarm, på...
Sedan behöver du bara lyfta det (exempelvis med lite kolpulver och en tejpbit), scanna in eller kopiera och göra ett stort format, rita in linjerna med tuschpenna, scanna in igen till normalt format, någon hundralapp eller så i utrustning (som räcker till MÅNGA fingeravtryck) och saker från matvaruaffären och sedan har du ett konstgjort fingeravtryck som går igenom även de system som mäter puls och värme från fingret och när du låst upp så äter du upp ditt avtryck (ja, tillverkat av helt ätbart material).
Allt detta kan en lite flink ung tonåring klara av i hemmet.
Kan tillägga att vissa fingeravtryck klarar sig med en laserutskriven kopia av avtrycket för att öppna.... Alltså ett jävla papper på någons finger!

Fingeravtryck har EN fördel: Det är ofta väldigt bekvämt, men säkert? Inte det minsta! En pinkod är tusenfalt säkrare.
Sex siffror ger 1 miljon kombinationer.
Låter man användaren använda bokstäver och siffror så kan man lätt med fyra tecken komma upp i 18.974.736 kombinationer.

Du låser upp - på skärmen petar du in "Kc0L" och du får starta. Varje nyckel har självklart sin egen kod (du kan sätta samma om du vill). Efter tre misslyckade försök måste du låsa och låsa upp igen. Efter fem misslyckade lås/lås-upp måste du vänta fem minuter mellan varje försök. E.t.c.
Så länge du håller koden säker så begränsas detta då ENBART av hur man implementerat funktionen i bilen (alla system går ju att hacka men det är bra mycket svårare än att norpa en nyckel eller signalen från densamma): Någon kopierar nyckeln, någon norar signalen från den, någon norpar nyckeln, du tappar nyckeln, .... Allt som händer är att man kommer in i bilen men sedan tar det stopp.
Skulle det inte i många fall räcka om vi kunde kalibrera räckvidden för keyless till typ 1 meter?

Jag ha märkt att det är omöjligt för andra än jag att öppna/låsa bilen om jag inte står bredvid min V90, när t.ex andra försöker förekomma mig.

Mina iakttagelser tyder på räckvidden, dess grundinställning är satt till nån meter. Mao är sändaren i nyckeln ganska svag vilket innebär en kapning av nyckeln bör väl ske inom ens bekvämlighetsomkrets, dvs inom 1 m, rätt så närgånget.

//Einstein
Man borde kunna välja tvåfaktor låsning. Måste välja kör i mobilappen innan man kan köra om man vill ha mer säkerhet. Svårt att hacka bilen och mobilen samtidigt...
Men behövs alla dessa "inovativa" lösningar eller är det vad bilbranschen vill få oss att köpa? (jo, jag vet att paketen innehåller diverse som bara följer med)

Sedan när det gäller biometri (sensorer och relaterad program) så är det mycket stor skillnad på olika teknik, det som räknas upp i tidigare inlägg och t.ex. med billiga sensorer som finns i mobiler men det är en helt annan ämne. Men de lösningar jag jobbat med skulle aldrig kunnat manipuleras på det sätt som Xanthopteryx beskriver, så vi får nog nyansera oss lite. Men det är också en prisfråga, men vad är bilens stöldskydd värt kontra att man betalar 100" för vissa tillbehör, kanske 30-40" för ljudanläggning, etc, då skulle kanske 10-15" för utökad säkerhet med mera avancerad säkerhetslösningar vara ett rimligt pris. Äh, jag glömde ju att det inte är flashigt och något att kunna visa upp, säkerhet syns ju inte så det vill få betala för.
HitTheRoadJack skrev:Skulle det inte i många fall räcka om vi kunde kalibrera räckvidden för keyless till typ 1 meter?

Jag ha märkt att det är omöjligt för andra än jag att öppna/låsa bilen om jag inte står bredvid min V90, när t.ex andra försöker förekomma mig.

Mina iakttagelser tyder på räckvidden, dess grundinställning är satt till nån meter. Mao är sändaren i nyckeln ganska svag vilket innebär en kapning av nyckeln bör väl ske inom ens bekvämlighetsomkrets, dvs inom 1 m, rätt så närgånget.

//Einstein
Allt hänger på mottagarantennen. Större och mer känslig mottagare och räckvidden blir längre. Med rätt antenn kan du fånga upp bilnyckelns signal från månen.
frasse4 skrev:Man borde kunna välja tvåfaktor låsning. Måste välja kör i mobilappen innan man kan köra om man vill ha mer säkerhet. Svårt att hacka bilen och mobilen samtidigt...
Jag vill då inte lita på att ha en telefon tillgänglig, som också lär behöva ha mottagning.
AndS skrev:Men behövs alla dessa "inovativa" lösningar eller är det vad bilbranschen vill få oss att köpa? (jo, jag vet att paketen innehåller diverse som bara följer med)

Sedan när det gäller biometri (sensorer och relaterad program) så är det mycket stor skillnad på olika teknik, det som räknas upp i tidigare inlägg och t.ex. med billiga sensorer som finns i mobiler men det är en helt annan ämne. Men de lösningar jag jobbat med skulle aldrig kunnat manipuleras på det sätt som Xanthopteryx beskriver, så vi får nog nyansera oss lite. Men det är också en prisfråga, men vad är bilens stöldskydd värt kontra att man betalar 100" för vissa tillbehör, kanske 30-40" för ljudanläggning, etc, då skulle kanske 10-15" för utökad säkerhet med mera avancerad säkerhetslösningar vara ett rimligt pris. Äh, jag glömde ju att det inte är flashigt och något att kunna visa upp, säkerhet syns ju inte så det vill få betala för.
Lite ot men, berätta gärna på vilket sätt det skulle vara omöjligt att lura den fingeravtrycksläsare du nämner.
Antar att den läsaren känner av om det är ett riktigt finger genom konduktivitet och puls?
Xanthopteryx skrev: fre 29 mar 2019, 11:00 Lite ot men, berätta gärna på vilket sätt det skulle vara omöjligt att lura den fingeravtrycksläsare du nämner.
Antar att den läsaren känner av om det är ett riktigt finger genom konduktivitet och puls?
Det är nu ett antal år sedan, men olika sensorer testades tillsammans med Precise Biometrics programvaruutveckling, det är ju olika leverantörer av sensorer beroende av vad de ska användas för så här finns det en del att välja på.
Jag medverkade inte i själva testandet utan tog del av resultat, så vad de använder idag vet jag faktiskt inte.
Men de var avsedda för olika behörighetskontroller i system med hög säkerhet, vet att PB gjorde reklam för att federala myndigheter i US använda deras teknik. Så det bör inte vara sämre idag utifrån att det då inte fungerade med de tidigare nämnda metoderna att manipulera. ;-) Ansiktsidentifiering har jag inte haft någon kontakt med.
least skrev: tor 28 mar 2019, 13:29 Men är Volvo-bilar utsatta för detta i allmänhet?
Är det värt besväret för tjuvarna, när det finns superdyra BMW och Audi....
I sverige beror det nog pä att volvos 90-serie har varit mest sålda i ett par år och volvos SPA-bilar är mycket vanliga. I tyskland r det säkert dom tyska mrkena som drabbas.
Men hur svårt är det att förvara nyckeln långt från husfasaden?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.