Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torslanda
Hej,

Har bestämt mig för V60CC och är ambivalent som tusan huruvida man ska gå på D eller T. Hade bestämt mig för D4 men så dök T5 upp i konfiguratorn häromdagen. Någon här med vettiga tankar kring dessa val? Förutsättningarna är privatköp varför 2a-handsvärdet är av viss betydelse om 3-5 år, kör 1500-2000 mil om året (mycket korta sträckor, färre längre). Det känns som att man får mer för pengarna kortsiktigt med D4 i form av förbrukning, malus, utrustning (SE advanced på D4 kontra advanced på T5) samt att D4 kampanjas bättre nu än vad T5 gör. Någonting säger mig dock att bensin är lite mer ”rätt” val att göra idag?

Ledsen om detta avhandlats tidigare i trådar, men det känns som att det svänger lite fram och tillbaka så det hade varit uppskattat med lite initierade tankar. Är själv rätt oinsatt...

Många tack!
av ansjo
Det är två helt olika karaktärer på motorer, har du testat båda?
Korta körsträckor gör att bensinaren får fördel, så i ditt fall hade jag valt en bensinare.
av Torslanda
Tack! Ja det är väl där jag får börja, har bara testat D4. Vilket var en trevlig bekantskap! Sen är det all annan hänsyn som jag inte riktigt får rätt på. T5 blir rätt kostsam i kalkylen (för mig), men totalen får man ju inte förrän det är dags att sälja :-) Men folk verkar ju fortsätta köpa diesel, så alldeles dött lär det väl inte vara.
av ansjo
Nä, hysterin som var mot diesel bryr sig nog de flesta som köper tjänstebil inte så mycket om...privaköpare däremot har det nog svängt lite för.
av UnleashFusion
Jag skulle nog faktiskt gå på dieseln, du kör korta sträckor(självklart inte så bra) men du kör ju också en viss längd/längre sträckor under veckan samt har D4an kampanj som ligger mellan 35-45tkr med någorlunda speccade paket/tillval/utrustning i sig. Hade du däremot kört under 500-800mil/år då hade jag sagt bensin.
Användarvisningsbild
av Robbi
Bensin är inget bra val för miljön och skadar mer. Däremot släpper diesel ut mer NOX som stannar kvar längre i stadsmiljö. Kör du mycket i statsmiljö kan det vara en faktor att ta i beräkning.

När det gäller förbrukning så är det D4 alla dagar i veckan. När det gäller körglädje D4 också. Mer bottendrag, kommer iväg på en gång. T5 får man varva upp en del.

Mycket i dieseldebatten är hysteri och om man vill vara miljösmart så är D4, som är EURO 6B mycket än T5. Det är koldioxid som orsakar global uppvärmning och sådant släpper T5 ut mycket mer än D4. Så om inte elbil är ett alternativ, är D4 näst bäst, vad jag har förstått, eller D3.
Användarvisningsbild
av Cotag
Innan jag köpt en ny bil med någon av motorerna så hade jag begärt minst 10 års garanti på balansaxlarna.
viewtopic.php?f=70&t=144146
av Tiimpan
Torslanda skrev: tor 21 mar 2019, 21:31 Hej,

Har bestämt mig för V60CC och är ambivalent som tusan huruvida man ska gå på D eller T. Hade bestämt mig för D4 men så dök T5 upp i konfiguratorn häromdagen. Någon här med vettiga tankar kring dessa val? Förutsättningarna är privatköp varför 2a-handsvärdet är av viss betydelse om 3-5 år, kör 1500-2000 mil om året (mycket korta sträckor, färre längre). Det känns som att man får mer för pengarna kortsiktigt med D4 i form av förbrukning, malus, utrustning (SE advanced på D4 kontra advanced på T5) samt att D4 kampanjas bättre nu än vad T5 gör. Någonting säger mig dock att bensin är lite mer ”rätt” val att göra idag?

Ledsen om detta avhandlats tidigare i trådar, men det känns som att det svänger lite fram och tillbaka så det hade varit uppskattat med lite initierade tankar. Är själv rätt oinsatt...

Många tack!
T5 ifall inte T4 finns för den lär vara bättre val som privatköpare?
av troubleshooter
Kör V90 D5 AWD privat ca 3000 mil om året de flesta resorna ligger på mellan 4-5 mil skulle utan tvekan välja diesel igen, nu har du en annan körcykel som gör det lite svårare kanske men.......
av kmi
Helt sikkert en T5'er. Selvom jeg kører 2000 mil om året køber jeg aldrig diesel igen.
- Blir snabb varm
- Växellådan tyckar jag funkar batter på Bensin motorerne
-Slipper lugte af diesel ved tankning
-T5'eren er en del snabbere på alle sätt än D4'eren

Men om vil stå på campingpladsen og sparke dæk med de andre campister så er D4'eren nok rätt ;)

Har haft mange diesel og benzin volvo'er og andrehandsvärdet har aldrig issue med hverken bensin eller diesel.
-
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]