Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
Fick denna felkod för någon dag sedan, kollat så att egr går att öppna o stänga vilket den gör men de kanske är en ny egr som behövs endå? Såhär ser den ut just nu, verkar inte va alls skiten i min syn,
IMG_0267.jpg
IMG_0267.jpg (190.48 KiB) Visad 1085 gånger
Vad kan de annars vara, väldigt tacksam för svar här billd på hur koden ser ut :)
IMG_0264.jpg
IMG_0264.jpg (64.39 KiB) Visad 1085 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Rubb
Nu har jag inte behövt åtgärda EGR av denna modell. Skulle helt klart rengöra ventilen.
Vid lite googling på felkoden så tolkar jag det som att det har att göra med att styrsystemet reagerar på att när den försöker röra ventilen så får den inte den förväntade förändringen på positionsmätningen. Då detta är low så tror jag att det är då den förväntar sig att spänningen på positionen ska minska men den gör inte det.
Slutsats: Ventilen rör sig inte utan har fastnat eller felaktigheter i positionsmätningen kanske trasig potentiometer.
- Skulle rengöra ventilen så den kan röra sig fritt utan att fastna.
- I andra steget skulle jag försöka röra ventilen och mäta positionsförändringen för att avgöra om det är problem med avläsningen av positionen.

Har själv rengjort EGR-ventil där den bara fastnade lite lätt i ett visst läge så att den "hackade" till och efter rengöring så gick den som den skulle igen och felkoden kom aldrig tillbaka.
av pontusekelund1
Rubb skrev:Nu har jag inte behövt åtgärda EGR av denna modell. Skulle helt klart rengöra ventilen.
Vid lite googling på felkoden så tolkar jag det som att det har att göra med att styrsystemet reagerar på att när den försöker röra ventilen så får den inte den förväntade förändringen på positionsmätningen. Då detta är low så tror jag att det är då den förväntar sig att spänningen på positionen ska minska men den gör inte det.
Slutsats: Ventilen rör sig inte utan har fastnat eller felaktigheter i positionsmätningen kanske trasig potentiometer.
- I andra steget skulle jag försöka röra ventilen och mäta positionsförändringen för att avgöra om det är problem med avläsningen av positionen.

Har själv rengjort EGR-ventil där den bara fastnade lite lätt i ett visst läge så att den "hackade" till och efter rengöring så gick den som den skulle igen och felkoden kom aldrig tillbaka.
Tack ska testa detta idag återkommer med resultat :)

av pontusekelund1
Rubb skrev:Nu har jag inte behövt åtgärda EGR av denna modell. Skulle helt klart rengöra ventilen.

Har nu gjort dom stegen du beskrivit och felkoden är kvar. Blir nog att beställa en ny och hoppas de hjälper, tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
av LeifA
Vilken motor gäller det?

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]