Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror fortfarande att det handlar om för lite körtid för att batteriet ska kunna ladda ordentligt.
Kimmen90 skrev:Det står inte att den inte får kopplas direkt på polerna. Jag kör direkt på polerna för att inte klämma kabeln då locket sätts på (snabbkoppling) . Dock har jag ingen övervakning.
Bara för att det inte står att man ska göra saker bör man väl inte göra det. Minus anluter man alltid på jord i karossen om batteriet sitter i bilen. Kabeln kläms inte den drar man ut vid t.ex. gummigenomföringen på höger sida lådan, jag har snabbkontakt utdragen där.
Its1more skrev:Jag tror fortfarande att det handlar om för lite körtid för att batteriet ska kunna ladda ordentligt.
Säkert är det så men men laddar du inte korrekt (med minus på jorden) så lurar du ju BMS och får varningen att batteriet har dålig laddning fastän det inte har det. Skaffa en kraftigare laddare om du inte kan ladda under längre tid men befintlig och montera in en snabbkontakt för snabb anslutning. CTEK-battery sense har jag också men du ska intelita på att den alltid rapporterar exakt, du ska använda den för att se trenden på batterispäningen över tid.
Manual MXS 3.8
INFO:Om batteriklämmorna kopplats felaktigt kommer polvändninags-skyddet att säkerställa att bat-teriet och laddaren inte skadas.För batterier som sitter i fordonet1. Anslut den röda klämman till batteriets pluspol.2. Anslut den svarta klämman till fordon-schassit en bit bort från bränslelednin-gen och batteriet.3. Anslut laddaren till vägguttaget.4. Koppla bort laddaren från väggut-taget innan du kopplar bort den från batteriet.5. Lossa den svarta klämman före den röda
Alla,

Tack för era svar, tankar, input och idéer. Jag kommer skaffa en starkare laddare (MXS 10) och koppla om CTEK Battery Sense så den går mot jordpunkt istället för direkt på polen. Jag kommer också koppla om min snabbkontakt för CTEK så jorden går mot jordpunkt istället för direkt på polen.

Jag tror att jag behåller mitt AGM-batteri då jag inte tror att ett original skulle bete sig annorlunda åt det bättre hållet.

Tack,
Fredrik
Du kanske missad vad jag skrev ovan?
En starkare laddare ger bara lite mer just i början av laddningen, i bästa fall.
Jag gissar att ett 95Ah batteri som har en laddning på 75% tar ca 10 A i ett par minuter. Därefter sjunker laddningen till ett par A, och sedan mindre, resten av tiden tills batteriet är fullt. Med en starkare laddare sparar du kanske några minuter men behöver iaf ladda batteriet i typ 10 timmar innan det är fullt.
ChristerN skrev: ons 27 mar 2019, 23:12 Du kanske missad vad jag skrev ovan?
En starkare laddare ger bara lite mer just i början av laddningen, i bästa fall.
Jag gissar att ett 95Ah batteri som har en laddning på 75% tar ca 10 A i ett par minuter. Därefter sjunker laddningen till ett par A, och sedan mindre, resten av tiden tills batteriet är fullt. Med en starkare laddare sparar du kanske några minuter men behöver iaf ladda batteriet i typ 10 timmar innan det är fullt.
Ja, det missade jag. Frågan man då kan ställa sig är om en laddare med 3,8 ampere och en med 10 ampere laddar med samma amperestyrka efter låt säga en timme, eller sjunker även 3,8-laddaren ännu mer? Skulle en laddare på 25, 10, 5 respektive 3,8 ampere i princip ta lika lång tid på sig att ladda ett givet batteri?
Om batteriet är hyfsat väl laddat från början skiljer det inte mycket, nej. Men ska man ladda från låg nivå, så ger en större laddare ett snabbare förlopp. Likaså om man ska ladda ett batteri med större kapacitet.
Its1more skrev:Jag kommer skaffa en starkare laddare (MXS 10) och koppla om CTEK Battery Sense så den går mot jordpunkt istället för direkt på polen. Jag kommer också koppla om min snabbkontakt för CTEK så jorden går mot jordpunkt istället för direkt på polen.
Du ska INTE koppla om Battery Sense, den SKA sitta på batteripolerna. Det är laddanslutningen till CTEK-laddaren som ska sittar på + samt chassiejord.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]