Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det vore bra, för jag har ofta undrat....

Som jag sade innan så hoppade turbotrycket upp en bit. Men det går bara att läsa av med VIDA under färd via VIDA/Volvo specific PID.

Försöker man läsa av med en generic OBDII läsare så använder det standard PID (en "byte", som mest kan visa 0-255 kPa vilket blir ~1,5 bars turbotryck) som bottnar långt innan det nya trycket är uppe på max.
Jag läste detta på dieselkrafts sida "I framtiden kommer en Handenhet vara möjlig att köpas till för 2000:- (Denna är just nu under utveckling). Med denna kan du växla tillbaka till original mjukvara inför t.ex. Service och ev Volvo Service 2,0 där Volvo uppdaterar mjukvaran.

Service 2,0 tror jag det stod på min service så då är det väl det som har hänt med min bil kanske.
PalleH skrev: fre 29 mar 2019, 10:49 Jag läste detta på dieselkrafts sida "I framtiden kommer en Handenhet vara möjlig att köpas till för 2000:- (Denna är just nu under utveckling). Med denna kan du växla tillbaka till original mjukvara inför t.ex. Service och ev Volvo Service 2,0 där Volvo uppdaterar mjukvaran.

Service 2,0 tror jag det stod på min service så då är det väl det som har hänt med min bil kanske.
Polestar är Volvos egen mjukvara. Den ligger på Volvos server. När du köper den ändras din carconfig på servern så polestarmjukvaran kan laddas ned till din bil.

Om du gör service 2.0 laddas all mjukvara som är nyare än den som finns i sin bil ned till bilen.Eftersom det står i carconfig att du har Polestar laddas även den ned om det finns en nyare mjukvara. Därför försvinner inte Polestar om inte någon har raderat i carconfig att du har köpt den.

Har din bil istället trim från någon annan leverantör än Volvo så kommer den skrivas över vid service 2.0. Eftersom du upplever så stor skillnad så här du förmodligen haft trim från någon 3e partsleverantör. Eg. BSR.
VolvoB20 skrev:
PalleH skrev: fre 29 mar 2019, 10:49 Jag läste detta på dieselkrafts sida "I framtiden kommer en Handenhet vara möjlig att köpas till för 2000:- (Denna är just nu under utveckling). Med denna kan du växla tillbaka till original mjukvara inför t.ex. Service och ev Volvo Service 2,0 där Volvo uppdaterar mjukvaran.

Polestar är Volvos egen mjukvara. Den ligger på Volvos server. När du köper den ändras din carconfig på servern så polestarmjukvaran kan laddas ned till din bil.

Om du gör service 2.0 laddas all mjukvara som är nyare än den som finns i sin bil ned till bilen.Eftersom det står i carconfig att du har Polestar laddas även den ned om det finns en nyare mjukvara. Därför försvinner inte Polestar om inte någon har raderat i carconfig att du har köpt den.

Har din bil istället trim från någon annan leverantör än Volvo så kommer den skrivas över vid service 2.0. Eftersom du upplever så stor skillnad så här du förmodligen haft trim från någon 3e partsleverantör. Eg. BSR.
Det är inte heller alltid filen skrivs över vid 2.0 service. Jag har gjort orginalservice och fått filen överskriven ochså har jag gjort 2.0 service utan att få filen överskriven.

Men jag märker direkt när filen blivit överskriven, jag gör det på motor ljudet bara jag varvar upp den.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Derank skrev: sön 31 mar 2019, 12:59 Och polestar kan skrivas över av Volvo åf det här hänt förr.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag får någon be dem verifiera att om jag har polestar eller inte helt enkelt .
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]