PalleH skrev: ↑tor 28 mar 2019, 08:18
VolvoB20 skrev: ↑ons 27 mar 2019, 11:53
10% i effekthöjning kan vara knappt märkbart. Speciellt om det är över hela registret.
Enklare på de gamla modellerna som var strypta över 3000 rpm så det kändes som man körde in i sirap. Där märktes det ju direkt när man fick bort strypet med Polestar.
Jo jag tyckte det var stor skillnad, turbo trycket är kommer direkt och bilen sticker som en raket i jämförelse.
Den "raketen" måste vara placebo.
På D5 tex,
Effekt 220 hk -> 230 hk dvs 4.5 %
Vrid 440 Nm -> 470 Nm dvs 6.8 %
Och det är bara inom 1750-2250 rpm man får 4,5 % extra utanför det är ökningen ännu mindre.
4.5%/6,8% i ökning är grymt supersvårt att upptäcka, det ger bara 0.2 sek 0-100. jag tyckte det märktes mest i plånboken när jag optimerade om jag ska vara helt ärlig.
På V70 D4 FWD ger det ju bara 0.1 sek 0-100, knappt så det ens går att mäta upp.
Jag laddade Polestar mest som en kul grej .... De enda modeller jag har verkligen märkt skillnad på är gamal 5 cylindriga D5an med AWD strypt till 163 hk original som D3/2,4 som hoppar upp till 205 Hk med Polestar och kapar 1.5 sek 0-100, där kändes det tydligt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.