Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Solomon
jonathamsen skrev: tis 26 mar 2019, 18:08
Solomon skrev: tis 26 mar 2019, 17:47 Åk till Biltema o köp hela lådan det kostar bara 239kr o den har olika storlek jag gjorde i somras.
Vad är det du syftar på förnågot? :-)
Jag menar att den lådan här olika storlekar som man kan skruva. Jag gjorde den när ena skruv gick snett då provade jag andra storlekar och löst problemet men man ska inte använda igen eftersom det bli svårt till framtiden om man vill skruva igen. hoppas du förstår mig .
Användarvisningsbild
av P210
Jag har i liknande situationer testat att borra bort skallen med ett lagom stort borr, när man fått isär allt kan man hoppas på att man får tag i resterna av skruven med en tång och kan gänga ur den.
Tanken har slagit mig att varför gör man inte vänstergående/moturs borr för dessa situationer, ofta ser man att skruven man borrar i börjar rotera och då dran man ju åt den, hade borret snurrat åt andra hållet kunde man fått loss den då borret börja "hugga". De så kallade "grispittarna" som är svagt koniska och vänstervridna har ju en "sprängande" effekt och är värdelösa i de flesta situationer.. dessutom finns de inte i så små storlekar du hade behövt här!

Skruvutdragare;
1.jpeg
1.jpeg (35.52 KiB) Visad 701 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev: ons 27 mar 2019, 08:28 Och XZN som är som torx fast dubbla antalet spår. Riktig djungel.
Njae, XZN är väl invändig 12-kant. Eller? Utvändiga, invändiga och Torx med hål i har samma "specifikation". Torx Plus ha en annan.
Användarvisningsbild
av lennarte
P210 skrev: ons 27 mar 2019, 11:45 Tanken har slagit mig att varför gör man inte vänstergående/moturs borr för dessa situationer
Det finns, fungerar precis som du skriver. När man borrat ner en bit så gängar den ut skruven. Vi har/hade (är pensionär numera) sådana på jobbet i dimensioner på dom vanligaste skruvarna. Jag köpte dessa av "väskedängare" men tror dom finns på typ Jula eller liknande. Jag köpte från en ett företag som heter https://www.abratech.se/?sid=archive&pi ... ment&id=64
Användarvisningsbild
av P210
Tack för tipset, har aldrig tänkt tanken så långt som till en webbsökning, men borr vänstergående, vänsterspiral räckte, ska genast beställa ett par i lämliga dimensioner!

Fanns ned till 3mm på tex https://www.sodermalmsmaskin.se/product/borr-hi-nox-4 borde hunna hjälpa TS också, monterat i en skruvdragare, tryck hårt och med låågt varvtal borde man kunna få grepp i en liten plastskruv!
2019-03-28_132624.jpg
2019-03-28_132624.jpg (16.29 KiB) Visad 653 gånger
Jag tycker Torx är överlägset, men många skruvar torx med fel storlek på bitsen, och har de ingen bits får en flatmejsel fixa det, inte undra på att det ser ut som skit efter ett tag.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns att en "diamantpasta" att köpa som är helt suverän till dåliga stjärnskruvar. Har aldrig provat på Torx, men det borde fungera där också. Det är en pasta med diamantpulver som "fyller ut" så det greppar
Typ detta, jag har ett annat märke
https://www.google.com/search?client=ta ... 1pPxeJfXfM:
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]