Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av godlike100
Tjena forum-comrades,

jag kommer från en D5 Twin engine där man hade alternativet "förkonditionering" i VOC. I bilen kunde man sedan sätta "utomhusläge" eller "inomhusläge", utomhusläget nyttjade ju tillsattsvärmaren antar jag och drog lite diesel, vilket var effektivare, men inte bör nyttjas när den stå i exempelvis garage.

På min nya T8 så har man istället 2 alternativ i appen. Förkonditionering respektive fjärrstart.
Jag testade lite och upptäckte att fjärrstart går inte att att köra när kabel är kopplad till bilen, vilket klargör lite hur den är tänkt att användas.

Men hur fungerar förkonditionering?
Vad jag förstår så kickar inte AC in utan endast fläkt om bilen är för varm.

Men om den istället ska värma bilen:
Är den ok att använda i stängt garage?
Går den att använda utan inkopplad laddkabel?
Drar den bränsle eller bara el? (Antar att denna fråga går ihop med den första)

Tack på förhand
av stevvee
godlike100 skrev:Tjena forum-comrades,

jag kommer från en D5 Twin engine där man hade alternativet "förkonditionering" i VOC. I bilen kunde man sedan sätta "utomhusläge" eller "inomhusläge", utomhusläget nyttjade ju tillsattsvärmaren antar jag och drog lite diesel, vilket var effektivare, men inte bör nyttjas när den stå i exempelvis garage.

På min nya T8 så har man istället 2 alternativ i appen. Förkonditionering respektive fjärrstart.
Jag testade lite och upptäckte att fjärrstart går inte att att köra när kabel är kopplad till bilen, vilket klargör lite hur den är tänkt att användas.

Men hur fungerar förkonditionering?
Vad jag förstår så kickar inte AC in utan endast fläkt om bilen är för varm.

Men om den istället ska värma bilen:
Är den ok att använda i stängt garage?
Går den att använda utan inkopplad laddkabel?
Drar den bränsle eller bara el? (Antar att denna fråga går ihop med den första)

Tack på förhand

Finns ingen El-värmare utan värmen kommer från bränslevärmare.

Fjärrstart så startar du bilen och förkonditionering kör du värmaren (bortsett från sommaren) så nej bör ej göras i stängt garage.
Glömde att jag slängde iväg frågan till volvo customer care förra veckan och fick faktiskt svar precis vilket gör mig lite konfunderad, då jag tyckte att ljudet från bilen och "lukten" lutar mer åt att du har rätt Steeeve...:

Hej Daniel!

Tack för ditt mejl angående förkonditionering till bilen.

Roligt att höra att du är nöjd med bilen. J

Förkonditionering för inomhus och utomhusläge i appen finns hos tidigare årsmodeller men inte på de nya.

När du står inomhus rekommenderar jag dig att använda kabeln för då kommer bilen använda sig av el när förkonditionering är vald i appen för att till exempel värma upp bilen.
Om bilen inte är kopplad till kabel så använder den sig av bensin.

Vi hoppas att ovanstående svarar på det du sökte.

Tveka inte att återkomma till oss om du har ytterligare frågor eller funderingar.

Med vänliga hälsningar
av stevvee
godlike100 skrev:Glömde att jag slängde iväg frågan till volvo customer care förra veckan och fick faktiskt svar precis vilket gör mig lite konfunderad, då jag tyckte att ljudet från bilen och "lukten" lutar mer åt att du har rätt Steeeve...:

Hej Daniel!

Tack för ditt mejl angående förkonditionering till bilen.

Roligt att höra att du är nöjd med bilen. J

Förkonditionering för inomhus och utomhusläge i appen finns hos tidigare årsmodeller men inte på de nya.

När du står inomhus rekommenderar jag dig att använda kabeln för då kommer bilen använda sig av el när förkonditionering är vald i appen för att till exempel värma upp bilen.
Om bilen inte är kopplad till kabel så använder den sig av bensin.

Vi hoppas att ovanstående svarar på det du sökte.

Tveka inte att återkomma till oss om du har ytterligare frågor eller funderingar.

Med vänliga hälsningar

Dåligt informerad Personal ?!
T8 har elvärmare i alla länder utom norden är det svar jag har fått. Varför är däremot ingen som kan svara på.

Min luktar avgas iallafall när jag kör den precis som för dig :)
stevvee skrev: mån 25 mar 2019, 11:41
Dåligt informerad Personal ?!
T8 har elvärmare i alla länder utom norden är det svar jag har fått. Varför är däremot ingen som kan svara på.

Min luktar avgas iallafall när jag kör den precis som för dig :)
Det verkar ju inte bättre isf.
Det spelar egenligen ingen roll då jag sällan förkonditionerar i garaget om det inte är väldigt kallt. Och jag kan alltid skicka upp porten innan jag drar igång värmaren om det skulle vara så. Men jag gillar att veta vad som händer...
godlike100 skrev:Fick precis samma information från min säljare som jag fick av Volvos kundsupport, så får ändå anta att de vet vad de pratar om...
Vore ju underbart om det stämmer. Får prova köra igen mer kabel i men sist luktade det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee skrev: tis 26 mar 2019, 21:08
Vore ju underbart om det stämmer. Får prova köra igen mer kabel i men sist luktade det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst vore det. Och det hade ju förklarat varför de tagit bort "inne" respektive "ute" läget som man bara kunde ändra i bilen tidigare. Något jag klagade på och Volvo svarade att det var för att man inte av misstag skulle få avgas i stängt garage. (Vad det nu hade med att man inte kunde ändra i appen att göra )
Nuvarande setup är ju med det i åtanke inte helt solklar uppenbarligen men om det är som de säger förklarar det lite iaf.

Körde en nu på kvällen då jag skulle ut en sväng och det luktar ju något. Kan inte riktigt avgöra om det luktar avgaser eller det är bara värmen som ger den känslan.
Bränslevärmare i Sverige, luktar lite speciellt men bränner bensin
Förkonditioneringen på sommaren kan däremot köra AC på el

Tämligen uselt att de inte satt möjligheten att använda AC till att värma bilen, iaf om det är +/-0 eller varmare
Jag vill ju undvika bränsleåtgång så mycket det går och av miljömässiga skäl också självklart.
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]