Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

porcelina skrev: mån 25 mar 2019, 08:35 Har tyvärr råkat ut för att den elektriska bakluckan inte längre vill öppna/stänga sig själv. Fungerar inte oavsett vilken av knapparna jag provar med. Allt annat i luckan fungerar.

Har själv uteslutit fel på jordkabel som jag läst om, och även Volvos felsökning gav återkommande felkoder på motorn till luckan. Har mätt att det kommer fram spänning till kontakten för motorn, så allt tyder på att problemet sitter i motorn.

Felet uppkom bara helt plötsligt en dag då luckan satt fast och inte gick att öppna, instrumentpanelen varnade dock att luckan var öppen vid färd. Fick öppna luckan med nödöppningen på låset inifrån, och sedan dess fungerar inte självstängning/öppning.
De ger alltså ingen rabatt eller goodwill på en så pass ny bil,när gick garantin ut?
Volvo vill ha runt 10 500:- för att byta till en ny. ca 7000:- för motorn, kanske hälften för en begagnad. Någon som har erfarenhet av hur svårt det är att byta motorn själv och hur man i så fall går tillväga? Eller om det finns något man kan göra/testa med själva motorn? Svärfar är elektriker så finns lite generell kunskap om sånt att tillgå...

Tacksam för all hjälp!
Så man får ingen rabatt eller Goodwill på en så pass ny bil,när gick garantin ut?
PalleH skrev: tis 26 mar 2019, 11:23 De ger alltså ingen rabatt eller goodwill på en så pass ny bil,när gick garantin ut?
Nej tyvärr inte tydligen. Jag är andra ägaren på bilen, köpte den i somras när den var ganska precis 3 år gammal. Fick 6 månaders "nybilsgaranti" då vid köpet, men det gick så klart ut i januari.... Och det var en annan Volvohandlare på en annan ort lite långt hemifrån.
Däremot förekommer det att Volvohandlare erbjuder en "garanti" (egentligen en försäkring) om två år, med ungefär samma omfattning som nybilsgarantin. Den försäkringen brukar gälla under förutsättning att bilen är max fem år och gått max 10000 mil vid köptillfället, samt att man försäkrar i Volvia.
Vi köpte en 2016 med 9800 mil på mätaren för ett år sedan, och den hade den garantin. Att man måste försäkra i Volvia beror på att det inte är en garanti, som tillverkaren (Volvo personvagnar) står för, utan det egenligen är Volvia som tar risken.

Annars är det vanligt med sex månader.
porcelina skrev: tis 26 mar 2019, 14:41
PalleH skrev: tis 26 mar 2019, 11:23 De ger alltså ingen rabatt eller goodwill på en så pass ny bil,när gick garantin ut?
Nej tyvärr inte tydligen. Jag är andra ägaren på bilen, köpte den i somras när den var ganska precis 3 år gammal. Fick 6 månaders "nybilsgaranti" då vid köpet, men det gick så klart ut i januari.... Och det var en annan Volvohandlare på en annan ort lite långt hemifrån.
Om du köpt via handlare så gäller ju konsumentköplagen även vid begagnatköp och med hänsyn till bilens ringa ålder tycker man ju att det skulle kunna hanteras inom ramen för det.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/
apersson850 skrev: tis 26 mar 2019, 16:19 Däremot förekommer det att Volvohandlare erbjuder en "garanti" (egentligen en försäkring) om två år, med ungefär samma omfattning som nybilsgarantin. Den försäkringen brukar gälla under förutsättning att bilen är max fem år och gått max 10000 mil vid köptillfället, samt att man försäkrar i Volvia.
Vi köpte en 2016 med 9800 mil på mätaren för ett år sedan, och den hade den garantin. Att man måste försäkra i Volvia beror på att det inte är en garanti, som tillverkaren (Volvo personvagnar) står för, utan det egenligen är Volvia som tar risken.

Annars är det vanligt med sex månader.
Jo precis, den här hade gått 10 200 så hade precis passerat den gränsen.
Hej!

Har du fått ordning på bakluckan? Min motor blev utdömd. Beställde en ny motor. Men fann att det hade blivit varmt i kontaktstycket i taket. Klippte jordkabeln innan och efter kontakten och drog dubbel 1,5mm2 jordkabel förbi kontakten. Då började det plötsligt att funka igen.

Men om du är i behov av en motor så har jag en liggandes till årsmod 2016.
0705581902
Två saker vad skall du ha för motorn?
Och du kan messa mig eller ringa jag jobbar natt nu och två nätter till/ Per

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]