Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Har fått problem men min ena V70. Det började i vintras på väg hem från Göteborg. Plötsligt började bilen att vibrera skapligt, från vad jag tror framvagnen. Trodde först att jag hade fått problem med något hjul/däck. Jag stannade och kontrollerade men kunde inte upptäcka nåt fel... Körde vidare och vibrationerna upphörde. Ett tag efteråt fick jag åter samma vibrationer i bilen...

Det som händer nästan varje gång vibrationerna uppkommer är:
Jag kör ca 100km/h i ungefär 1,5 mil (kommer nästan alltid till exakt samma plats), då börjar det att vibrera så fort jag släpper gasen och rullar, ger jag gas igen upphör vibrationerna fram till att jag släpper gasen. Alltså, så länge jag ger gas med växel i och belastar motor/drivning händer inget men så fort jag släpper gasen och rullar börjar det att vibrera. Bromsar jag tycker jag att vibrationerna känns av mer och bilen drar en aning åt vänster. Stannar jag då och backar lite kan jag fortsätta färden en stund till innan vibrationerna återkommer.

Kör jag långsammare (runt 50-60 km/h) uppkommer aldrig vibrationerna. Har provat flertalet gånger med att köra olika vägsträckor ungefär lika långt, enda gången då vibrationerna uppkommer är när jag kör runt 100 km/h i ca 1,5 mil. Kör jag samma sträcka i 50-60 km/h uppkommer det inte...

När väl vibrationerna uppkommer håller de i sig hela vägen ner till 0 km/h, men i långsammare tempo ju saktare jag kör. Känns spontant som att vibrationerna följer hjulens rotationshastighet. Samma vibrationer även om jag lägger i N på växelväljaren på rull. Oklart om AWD funkar på bilen, efter vinterns halka känns det inte riktigt så. (Har inte kollat upp det ordentligt mer än att jag tycker det borde bita i mer i halkan då jag jämför med de AWD jag kör på jobbet, dock V70II där så man kanske inte kan jämföra dessa AWD med varandra helt och hållet). Verkar ligga nån felkod på AWD i mitt system (har kollat menyn med Info-knapp och knapp för dimbakljus). Har dock inte läst ut koderna på OBDII ännu.

MEN, tror ni att dessa vibrationer kan ha med AWD att göra eller kan det bero på nåt annat? Inga missljud alls, varken när vibrationerna är ett faktum eller då bilen går normalt. Inga bromsskivor känns varma efter körning. Har bytt det övre motorfästet utan bättre resultat. Ska jag fortsätta med att byta det undre motorfästet vid växellådan (billigare) eller bör jag sikta in mig på AWD:n direkt (dyrare). Eller kan det vara en drivknut som är på väg att ge sig? Sägs väl iofs lite emot av att det inte är något som helst missljud i dessa?

Alla tips och idéer mottages tacksamt! :)

MVH
halvgute57 skrev: mån 25 mar 2019, 10:19 Ja du...eftersom du känner vibrationer vid rull och neutral ilagd kan det vara kardanaxeln,obalans eller någon knut som glappar..?
Ja kan kanske vara så... Det konstiga är att det bara händer när man kör i lite hägre hastigheter, det tyder väl på att nåt blir varmt och då börjar att glappa. När man sen backar hamnar det väl i "rätt läge" igen... Bara att börja riva i skiten. :x

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]