Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Suck suck, tur att man gillar att skruva.
Ljudet kommer från vänster fram klirret är där även när jag bromsar, allt kring navet sitter fast. Klirrar nästan bara när jag motorbromsar/växlat. ??

(Infästning stötdämparen?)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av Knatch
Bussningen till växellådsfästet, sitter under bilen vid oljetråget.
Länkarm med dålig bussning,
Motorfäste, motorkudde? Lite mer info tack
Användarvisningsbild
av GLIZ
Zuckuss skrev:Svårt att uttala sig utan att veta vad du har för bil :)
Missade det. S80

Användarvisningsbild
av GLIZ
Knatch skrev:Bussningen till växellådsfästet, sitter under bilen vid oljetråget.
Länkarnsbussningarna nya, bytta i höstas. Klirret låter som klirret när det klirrade om stötdämparfästet bak ungefär.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
Knatch skrev:Bussningen till växellådsfästet, sitter under bilen vid oljetråget.
Länkarnsbussningarna nya, bytta i höstas. Klirret låter som klirret när det klirrade om stötdämparfästet bak ungefär.

Ljudet kan troligen vara från drivknuten. Jag har ju bara hört det som "eko" från husväggar när jag kört men en kompis sa att det låter som en drivknut som är kass. Blir att byta den. Kollat på AutoDoc och det finns en för drygt 300:- med frakt. Jag ska inte köra rally med bilen så den duger säkert. 2 års garanti på den också. Tur att man gillar att meka när man har en gammal bil.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:

Ljudet kan troligen vara från drivknuten. Jag har ju bara hört det som "eko" från husväggar när jag kört men en kompis sa att det låter som en drivknut som är kass. Blir att byta den. Kollat på AutoDoc och det finns en för drygt 300:- med frakt. Jag ska inte köra rally med bilen så den duger säkert. 2 års garanti på den också. Tur att man gillar att meka när man har en gammal bil.

Hittat klirret och åtgärdat det.
När jag bytte bussningarna i höstas lostnade axeln från lådan. Fiddlade lite med det och fick ihop det men hade inte så mycket fett hemma så gjorde färdigt med lite fett, glömde bort att jag hade lite fett på och för ca 2 v sedan upptäckte jag att det klirrade och klunkade lite. I dag knödde jag i en halv tub fett. Wala. Ljudet försvann.
Nog en kombination av tid och vårvärme som smetat ut fettet i spåren.

av Knatch
GLIZ skrev: lör 30 mar 2019, 19:29
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Länkarnsbussningarna nya, bytta i höstas. Klirret låter som klirret när det klirrade om stötdämparfästet bak ungefär.

Hittat klirret och åtgärdat det.
När jag bytte bussningarna i höstas lostnade axeln från lådan. Fiddlade lite med det och fick ihop det men hade inte så mycket fett hemma så gjorde färdigt med lite fett, glömde bort att jag hade lite fett på och för ca 2 v sedan upptäckte jag att det klirrade och klunkade lite. I dag knödde jag i en halv tub fett. Wala. Ljudet försvann.
Nog en kombination av tid och vårvärme som smetat ut fettet i spåren.

Grymt!

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]