Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Sedan ett par veckor tillbaka har antispinnlampan blinkat konstant när man kört mellan 10 och 40 km/h. Lampan blinkar oavsett om bilen svänger eller inte.

Idag stack jag ut på en tur i solen och allt var som vanligt, lampan blinkade i lägre farter.

När jag hade sista biten kvar hem saktar jag ner för farthinder. Då börjar bilen kännas konstig och i samband med detta tänds ABS lampan i instrumentet samt att felmeddelande "ABS/Antispinn service erfordras" kommer upp. Efter detta börjar bilen kännas konstig, när man motorbromsar känns det som att bilen hoppar fram, provbromsade lite men kändes som vanligt. Bilen är fyrhjulsdriven men efter detta kändes det som att den bara drev på framhjulen.

Förslag på vad detta kan vara?

Mvh

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Ta en titt på absringarna på främre drivknutarna.
Är dom kass (sönderrostade så tänder saknas) så är nog felet där. Eftersom det började med antispinn i lågfart känns det troligast.

Eftersom Haldex jobbar med info från ABS sensorena stänger den ner om fel finns.
Detta för att den inte ska koppla in felaktigt och haverera.

Abs bromsfunktionen har större tolerans för saknade tänder än antispinn och AWD.

Ser ringarna hela ut är felkoder nästa steg.
Skulle också kolla abs ringarna. De har en tendens att spricka isär pga rost.
Bytte själv för några helger sedan mot ring köpt på Biltema för någon hundring. Inget jättejobb att byta heller. Finns massor med videos på youtube som visar hur du gör.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

SamuelH skrev: lör 23 mar 2019, 18:43 Tack för bra svar Micke.

Om jag förstått det rätt har antisladdsystemet nedsatt funktion samt att fyrhjulsdriften är urkopplad?

Hur allvarligt är problemet? Bilen går ju att köra men som sagt lite hoppigt.
Ja, på första frågan.

Inget går väl sönder, men det måste fixas.
Du får den inte genom bilprovningen med lysande varning tex.

Är det bara ringarna (stämmer med bilens ålder) är det ingen större grej.
80kr st för ringarna. Lite pyssel att byta, (kanske 1,5h på verkstad) men det går att göra själv om man är normalhändig.
ThomasNygards skrev:Skulle också kolla abs ringarna. De har en tendens att spricka isär pga rost.
Bytte själv för några helger sedan mot ring köpt på Biltema för någon hundring. Inget jättejobb att byta heller. Finns massor med videos på youtube som visar hur du gör.

Låter som rimliga pengar, ska aboslut titta på det!

MickeM skrev:
SamuelH skrev: lör 23 mar 2019, 18:43 Tack för bra svar Micke.

Om jag förstått det rätt har antisladdsystemet nedsatt funktion samt att fyrhjulsdriften är urkopplad?

Hur allvarligt är problemet? Bilen går ju att köra men som sagt lite hoppigt.
Ja, på första frågan.

Inget går väl sönder, men det måste fixas.
Du får den inte genom bilprovningen med lysande varning tex.

Är det bara ringarna (stämmer med bilens ålder) är det ingen större grej.
80kr st för ringarna. Lite pyssel att byta, (kanske 1,5h på verkstad) men det går att göra själv om man är normalhändig.
Ok, ska försöka åtgärda detta. Lär bli verkstad då jag förmodar att jag inte har verktygen som behövs.

MickeM skrev:Momentnyckel till centrumskruven för drivaxeln.
Annars vanliga verktyg. Inget special.

Men kolla dom först.
Du kan ju ha annat fel.
Uppfattat, men hjulet måste väl av och jag har inte ens en domkraft hehe.

Får bilen info om hastighet från ABS-systemet också? Tycker hastighetsmätaren tickar fram lite grann, typ som på en telegraf i en spårvagn.

SamuelH skrev:
MickeM skrev:Momentnyckel till centrumskruven för drivaxeln.
Annars vanliga verktyg. Inget special.

Men kolla dom först.
Du kan ju ha annat fel.
Uppfattat, men hjulet måste väl av och jag har inte ens en domkraft hehe.

Får bilen info om hastighet från ABS-systemet också? Tycker hastighetsmätaren tickar fram lite grann, typ som på en telegraf i en spårvagn.

Ja. ABS sensorerna mäter hjulhastigheter. Så informationen borde hitta in i hastighetsmätaren efter lite medelvärdesbildning (gissar jag).

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]