Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Hämtade nyss ut ”nya” V70:n!
Blev som titeln beskriver en V70 D4 AWD Classic Momentum som gått 4700 mil med en tidigare ägare!

Riktigt trevlig! Känns som ett rejält kliv upp i kvalitet inredningsmässigt när jag jämför med min 2.5FT Summum från -09.

Tycker även automatlådan känns mjukare även om den jag har i gamla bilen växlar väldigt mjukt och fint. Märks att det finslipats på detaljerna under åren!

Stort plus är ju även alla säkerhetsprylar som kommer med i Driver Safety paketet! Känns tryggare än någonsin att köra V70!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har du ju ganska få mil på den här bilen, men när jag bytte olja i min automatlåda, efter 12000 mil, blev skillnaden i växlingskvalité markant.
Din gamla låda kan måhända också bli bättre av ett oljebyte, beroende på hur långt den hade körts, och kanske beroende på hur många tunga vagnar den dragit på.
apersson850 skrev:Nu har du ju ganska få mil på den här bilen, men när jag bytte olja i min automatlåda, efter 12000 mil, blev skillnaden i växlingskvalité markant.
Din gamla låda kan måhända också bli bättre av ett oljebyte, beroende på hur långt den hade körts, och kanske beroende på hur många tunga vagnar den dragit på.
Är bytt olja i den vid 10.000 mil, tror mer på att lådan lämpar sig väldigt bra till vridmomentet och karaktären på 2.4 liters dieseln jämfört med 2.5 liters bensinaren.

Växlingskvaliteten på mim bensinare är som sagt mer än väl godkänd men tycker att det går ännu mjukare och finare på den nya bilen :)

Tompan60 skrev:Grattis. Mysigt med så fin bil. Bara njuta nu va?
Jajamän! Nu är det förhoppningsvis bara njuta i många sköna mil! Roligt att få äga en av de tidigare årsmodellerna och den sista :) Kul att kunna jämföra vad som skett under de åren :)

Ska bland annat bli spännande att se hur mkt bättre jag upplever halvljuset att vara nu med aktiva kurvljus. Har ju inte det på min MY09 utan där är det ju endast vanliga xenon. Tycker ljusbilden varit bra överlag, men på kurviga mindre vägar utan gatlyse (som jag kör ganska ofta) har det saknats att ljuset följer med vägen.

Adaptiv farthållare är också väldigt skönt! Något jag längtat efter när jag långkört till släkt och familj. Får se hur användbart Queue-assist blir!

Användarvisningsbild
av apersson850
Queue-assist är smidigt, i köer, förstås. Kör man sällan i köer har man förstås inte mycket nytta av det.
Adaptiv farthållare har man nytta av hela tiden, utom när radarn gror igen av snö. Fast på din modell kan man konvertera till konventionell farthållare då, om man vill använda den i sådana förhållanden.
apersson850 skrev:Queue-assist är smidigt, i köer, förstås. Kör man sällan i köer har man förstås inte mycket nytta av det.
Adaptiv farthållare har man nytta av hela tiden, utom när radarn gror igen av snö. Fast på din modell kan man konvertera till konventionell farthållare då, om man vill använda den i sådana förhållanden.
Väldigt smidigt! Blir inte så mycket kökörning. När man är in till stan (Umeå) kan det bli en del.
Smidigt att kunna bara ställa om till vanlig farthållare!

Har nu hunnit prova V70:n på en lite längre tur. Och är sjukt imponerad över förbrukningen! Tur och retur till Jämtland från Umeå, sammanlagt 80 mil.
Två vuxna, två barn, ett fullt bagage och dubbdäck, då landade jag på en snittförbrukning på 0,56!
Körde enligt hastighetsbegränsningarna hela tiden.
Hur som, grymt imponerande för en så stor bil!
Screenshot_20190424_064751_se.volvo.vcc.jpg
Screenshot_20190424_064751_se.volvo.vcc.jpg (26.17 KiB) Visad 724 gånger
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
Färdatorerna för dieslarna har en tendens att vara lite optimistiska, men även om du lägger till några centiliter per mil är det rätt bra ändå.

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]