Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Hej
Jag kör en S80 V8 nu och jag trodde att min nästa bil skulle bli en elbil. Vi är fortfarande inte där och nu vill jag byta mot en lätt begagnad S90. En D4 hittar man lätt att hitta som välutrustad R-design för dryga 300tk, sedan kan man lätt optimera den till D5 eller kanske mer,men är diesel framtid osäker. Kommer diesel bränsle att rasa i pris jämfört mot bensin?
Alternativet är en S90 T5 som går att optimeras ännu bättre. Det är inte lika lätt att hitta en S90 i R-design utförande i rätt färg till ett bra pris.

Vågar man satsa på diesel i dessa tider?
Hur utvecklas det inom de närmaste åren?

SNÄLLA TIPS OCH RÅD AKUT
av Nystrom7
Tror inte du behöver vara orolig för diesel. Personligen kommer jag köpa diesel så länge det går. Och det är pga den lugna gången och höga vridmomentet sen att dom drar en bråkdel av vad en t5 gör är ju med en fördel.
Jag köper inte den här dieselhysterin iaf.
Köp en D4 och åk till BSR

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
I dagens DN konstaterar en journalist att bensinbilen inte är bra för klimatet. Dieselbilen har den fördelen att den kan köras med 100 % förnybart bränsle utan någon som helst anpassning. Bara att fylla tanken men exempelvis HVO. (Volvo godkänner än så länge inte HVO dock.) Vanligt dieselbränsle har idag en inblandning upp till ca 50 %.

Att dieselmotorn har sitt höga vridmoment redan vid lågt var gör körningen vilsam. När jag någon gång hamnar i en bensinbil saknar jag dieselkraften. Kör D5 AWD Polestar.

Jag väljer diesel om jag ska köpa en större vagn.

Hälsningar
Henry
av Nystrom7
Henry_Fågeljazz skrev:I dagens DN konstaterar en journalist att bensinbilen inte är bra för klimatet. Dieselbilen har den fördelen att den kan köras med 100 % förnybart bränsle utan någon som helst anpassning. Bara att fylla tanken men exempelvis HVO. (Volvo godkänner än så länge inte HVO dock.) Vanligt dieselbränsle har idag en inblandning upp till ca 50 %.

Att dieselmotorn har sitt höga vridmoment redan vid lågt var gör körningen vilsam. När jag någon gång hamnar i en bensinbil saknar jag dieselkraften. Kör D5 AWD Polestar.

Hälsningar
Henry
Har för mig att taxibilar är godkända för hvo. Volvos lastmaskiner är godkända för hvo dock är det tätare bränslefilter byten. Läste i teknikens värld tror jag det var om en v90 D5 dom körde på hvo och mätte 28 gram koldioxid per km det är imponerande.
Nej den här diesel hysterin förstår jag inte. Har 3 bekanta som beställt bilar nu alla diesel, ena gick från en xc60 t5 med argumentet att han var trött på att tanka.

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Körde häromdagen 50 mil landsväg och förbrukningen hamnade på 0,52 l/mil. Färddatorn och beräkning vid pump visade dessutom samma. Ärlig dator med andra ord!

Förväntar mig att Volvo kommer att godkänna HVO för privatbilister. Det är som nämnts ovan redan godkänt för taxibilar. Om allt går bra med dessa bilar kommer säkert ett godkännande för alla vea-motorerna.

Henry
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tack det är inte dåligt
HVO alltså man behöver inga konverteringar anpassningar mm?
Kommer priset på hvo öka i samma takt som diesel och bensin?

Hur utvecklas i övrigt dieselpris jämfört mot bensin? Hur ser det ut om man kollar några år framåt?

TACK
Användarvisningsbild
av Fjonsson
HVO100 är i dagsläget dyrt att framställa och trots skattelättnader kostar den 16kr/liter. Men antar att volymerna skulle stoga om fler befintliga bilar skulle kunna köra på det. En lösning skulle ju kunna vara att höja dieselpriset samtidigt som bilar som inte kan köra på hvo skulle få rabatt på fordonsskatten. Så att alla som kan köra på hvo gör det. Leasingbilar med nränslekort blir ju enklare. Eller så ökar man bara hvo i all diesel.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Enligt uppgift minskar koldioxidutsläppet med uppemot 90 % med HVO i tanken.
Egentligen borde ju min bil då vara en miljöbil med låg skatt eller hur? ;-)

En annan intressant fråga är hur biodiesel ska beskattas på sikt. Statsmakten vill väl att så många som möjligt ska tanka "klimatvänligt".

Henry
av Tiimpan
Nystrom7 skrev: lör 23 mar 2019, 10:33
Henry_Fågeljazz skrev:I dagens DN konstaterar en journalist att bensinbilen inte är bra för klimatet. Dieselbilen har den fördelen att den kan köras med 100 % förnybart bränsle utan någon som helst anpassning. Bara att fylla tanken men exempelvis HVO. (Volvo godkänner än så länge inte HVO dock.) Vanligt dieselbränsle har idag en inblandning upp till ca 50 %.

Hälsningar
Henry
Har för mig att taxibilar är godkända för hvo. Volvos lastmaskiner är godkända för hvo dock är det tätare bränslefilter byten. Läste i teknikens värld tror jag det var om en v90 D5 dom körde på hvo och mätte 28 gram koldioxid per km det är imponerande.
Nej den här diesel hysterin förstår jag inte. Har 3 bekanta som beställt bilar nu alla diesel, ena gick från en xc60 t5 med argumentet att han var trött på att tanka.

Därför man beställer 71l bränsletank på bensinare ;-) :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tiimpan skrev: lör 23 mar 2019, 20:34
Nystrom7 skrev: lör 23 mar 2019, 10:33

Hälsningar
Henry

Därför man beställer 71l bränsletank på bensinare ;-) :-D
Finns inte som tillval längre (fanns tidigare på XC60). :-(
Nu har vissa 60 som standard och andra 71...
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]