Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft bilen inne för att byta, ac-kompressor, generator, styrservopump samt batteri. Inte på grund av felmeddelandet men pga att ackompressorn brann. Sen upptäckte man på verkstaden att vi fick byta det andra med.

Bilen går att köra med och den laddar som den ska, men ett par minuter efter man startat bilen uppenbarar sig felmeddelandet. Vad kan det bero på?
Och sannolikt har du en enklare typ av felkodsläsare som bara läser motorns styrdon.
Detta kan vara nån annan av dom 9 modulerna (eller fler, beroende på utrustning) som har felkoder.

En Volvoanpassad scanner som läser alla styrdon kan nog avslöja viktig info.

Visst kan dom ha monterat fel laddregulator.
Före 2005 är en annan typ, men den gamla går att montera.
Generatorn laddar ändå, men CEM saknar sin LIN signal efter en stund.
Gamla modellen ger en analog signal till CEM. Nya en LIN signal till CEM.
Massor av firmor har fel i sina databaser ang detta.
Har vart inne på volvo nu och fått felkoder och felsökning gjod / utlästa. Har felkoder CEM-DD21 och CEM-DD30(Linbus 2 signal saknas, och kommunikation med acm styrenhet signal saknas). Mekanikern påpeka att generatorn är av fel typ. Jag hade generatorn som var på 160 AMP men det ska va av typ med 140 AMP. (Den ladda 14,2 volt över tid oberoende på belastningsgrad) Enligt honom ska det räcka att byta. Han har även mätt Linbuss till 8,5 OK vad det nu betyder.

Kan det vara så enkelt som byte till 140 amp generator, eller vad kan vara fel annars? Enligt hans papper om felsökning står det att CEM inte ska bytas vid dessa felkoder, men kan det vara så att det ändå är den som är boven i dramat?
Det har inte med amperen att göra, utan laddregulatorn. Det är dock mycket möjligt att den du kallar 140a generatorn har regulator av rätt typ.
Gamla typen är analog och det är en sådan som sitter nu. Du ska ha en med digital signal.
En 2006 har nya can-generationen. Den kom med my05.
villon skrev: fre 22 mar 2019, 07:49 Hur vet du att den är analog som sitter nu? Räcker det med att byta bara regulator då? Jag menar köper man en ny så bör ju regulatorn också vara ny av rätt typ.
"LinBuss signal saknas" och nybyggt generator
Sannolikaste felet är fel typ av regulator.
Du ska ha den nya typen på en 06.

Men den ny generatorns regulator kan ju vara rätt, fast kass, så klart...

Dom går att montera på fel generator, så om det fungerar att bara byta regulator = kanske.

Är det nått annat fel?
Kanske.

Det går inte att vara 100% säker.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]