Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Js1 och Mattsson81!
Stort tack för era kloka tips och råd. Jag trodde inte att det hände så ofta att kamremmen kuggar fel, men ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det. Och då det ändå är dags för byte snart (bytt vid 16 000, och nu har den nästan gått 30 000) så beställde jag en kamremssats idag, så den kommer jag byta oavsett. Tydligen så bör man även byta vattenpump då man ändå håller på, så då gör jag det också. Jag återkommer med svar om den kuggat om eller inte. Annars så återstår vevaxelgivaren.
Tack ännu en gång, toppen-forum då man slipper de annars så vanliga kommentarerna"Byt bil!" eller "Lämna in på verkstad" för sånt bidrar inte som tröst i bedrövelsen.
Om remmen har hoppat så behövs 0 tolkar för att få tillbaks allt rätt. Det finns inga 0 markeringar på kammaxlelddreven på 2.5Ft motorn.
Även pluggarna bakom kamaxlarna behöver bytas eftersom dom är svåra att få ur utan att skada dom.
Startmotorn behöver bort för att få in 0 tolk till vevaxeln

Edit:
Det går att hitta tillbaka till 0 om du vet exakt hur du ska göra utan tolkar men det är inte jätte enkelt.
Har du tur kan någon markerat egna nollor vid förra bytet = köp en trisslott :)
Oj då... Mattsson81, är det nån skillnad på motorn för 2,5 Ft och 2,5 T (= min motor, 199 hk)?
Om det inte finns några 0-markeringar, hur vet jag då om remmen har kuggat om? Jag har inte hunnit kolla ännu, sitter och samlar mod och inspiration , men 3 dagar i Lycksele förra veckan och nu 2 dagar i Göteborg gör inte saken bättre. Det känns som att jobbet inkräktar menligt på min fritid ... Tänkte köpa en Haynes manual, men det verkar bara finns till Diesel. Finns det någon bra länk som beskriver vad jag står inför?
Fallet löst !!!!
Dr mattsson81 hade helt rätt, kamremmen hade kuggat. Men sanning att säga så gjorde jag inte jobbet själv, jag hade redan köpt en komplett kamremssats och även en ny vattenpump. Jag hade demonterat kåpor och innerskärm och tänkte precis samla kraft för att ta tag i bytet då jag plötsligt och olustigt blev av med mitt hobbygarage :-( .

Plötsligt hade jag 6 stycken hobbybilar utan förvaring, och 2 veckor på mig att tömma ... Jag satte ut två av bilarna till försäljning på blocket, och inom 12 timmar blev de sålda, sedan följde en del logistikturer med biltransportsläp inblandat, så V70 fick vänta.
Hittade en firma som gjorde arbetet för 2000 kr och då var det ett enkelt val. Mekonomen ville ha 4000 kr (2,5 timmar arbete) + ev. "förbrukningsvaror". Så nu blev det gjort, jag förklarade vilka felkoder jag fått och även att de skulle kolla om remmen hade kuggat över. "Knappast troligt" sade dom. Men precis så var det, de misstänkte att det var jag som hade försökt byta rem och lagt på den fel, de klagade på att jag hade börjat demontera och beskyllde mig för att vara en amatörklåpare ... kanske hade dom rätt, det är ju sällan kul att ta vid där nån annan börjat. Jag betalade och såg glad ut. Ett problem mindre. Stort tack till nyutnämnde Doktor mattsson81 och även till js1. Toppen med seriösa tankar och svar!

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]