Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BenKtinator
Hej

Sökte mig till detta forum för att få hjälp med att identifiera en grej då jag kan väldigt lite om bilar, speciellt hur och vad man skruvar på dem :-) På min S60 -11 så märkte jag igår att det var ett underligt klonkande ljud som kom från höger baksida av bilen. Speciellt när man körde över ojämnheter/farthinder med högersidan.

Kom hem och började undersöka lite närmare och märkte att något fäste (kanske för dämparen? Kanske något helt annat?) verkar ha helt knäckts och lossnat (se bild) sitter en mutter på varsin sida om det nu lösa fästet. Bilden är tagen inne i hjulhuset.

Jag lär högst troligt lämna in den till en verkstad och få det fixat då jag inte är kapabel till att mecka själv, men hade velat veta vad det är så jag vet någonstans vad det kommer att kosta. Som grädde på moset har jag dessutom besiktning nästa vecka och är tveksamt till att detta går igenom där eller löses innan. (Extra kul är att 31 Mars är sista datum att besiktiga...)

Hoppfull på lite svar och kanske vägledning från detta forum
Bilagor
IMG_20190319_190635.jpg
IMG_20190319_190635.jpg (1.15 MiB) Visad 894 gånger
Användarvisningsbild
av moose
Jo det ser ut som fästet till stötdämparen.
Du har nog svårt att få den genom besiktningen, med all rätt. Är inte bilen väldigt svajig bak?

Passa på att byt bägge dämpare bak när du ändå lämnar in bilen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Har sett flera v50 med det problemet.

Saltslask gör underverk med aluminiumfästena. Billiga och relativt enkelt att byta dessa.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]