Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Jag har en MY11, och PS-låda.. för jag den till höger så kan man växla manuellt.. eller så växlar den automatiskt beroende på hastigheten. Jag ser dock ingen "S" eller något på displayen.. Ser enbart växeln från 1-6. frågar du mig så känner jag inte eller ser någon alls skillnad om jag lägger den på vanlig D eller slår till höger med spaken.
av rogra96
Tror inte det är fel på lådan. Hade liknande på min och då var det erg ventilen och eller turbo tryckgivare (bytte båda) blev som natt och dag. Den var mycket svagare innan byte vilket upplevdes som lådan växlade för tidigt, vilket den inte gjorde.
av SimonBoe
Hej, tack för era kommentarer.

Det är 1.6d motorn, och det finns sportläge samt möjlighet till manuell växling, testade detta idag och då höjs varvet och den växlar fint på kommando. Samt vid gaspådrag så drar den som den ska på växlarna i auto så att säga.

Dock uppenbarade sig inte problemet idag en enda gång konstigt nog, kanske får hoppas att den lagade sig själv men sån tur har man väll inte..
av gaaten
Jeg har det samme problemet,(v70 D2 powershift 2014) . veksler tidlig i mellom 50-70 og slår inn 6 gir ved 55-57kmt. Noe som gir rundt 800 omdreininger, dette er ikke nok til å holde hastigheten og den ender med å hoppe opp og ned i mellom girene. Det kan jo ikke være godt for levelengden til kassen... Når en veksler kassen manuelt så er dette ikke mulig en gang å legge inn 6. I disse hastighetene. Har funnet at det henger sammen med AC. Med ac på skifter den normalt, men med ac av skifter den til 6. Slik som over. Mulig fordi ac krever høyere motoreffekt? Tenker å nevne det for de på verkstedet.
av ottien4711
Jag upplever det, precis som föregående talare, att det är skillnad om man har AC igång eller inte. Är den på så växlar den till högsta växeln betydligt senare än när den är av, då blir det lätt irriterande muller redan vid 50, där motorn verkar lite för svag för den växeln.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1.6 Drive modellerna togs väl fram för att ha superlåg förbrukning och är därav programmerade att köra på så hög växel det bara går så ofta som möjligt.

Att AC påverkar är väl för att bilen har lite högre varvtal innan den växlar med ac på för att ac pumpen ska pumpa tillräckligt mycket.

Men jag kan ha missuppfattat detta.....
av gaaten
Fikk nettopp svar i fra Volvo, de bekreftet det var "By design". EEr laget slik for å få lavest mulig forbruk i testene,så er forbrukeren stuck med en håpløs girkasse som må skiftes manuelt hver gang ac er av. Kanskje derfor det frarådes i de siste år å kjøre med ac av, unnskyldningen har vært smøring, men så lenge det er på en gang eller to i uken så bør jo ikke det være et reelt problem....

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]