Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1304817
Jag måste va helt dum.

Har alltid nollat motorn med bara markeringarna men nu köpte jag sånt kitt på biltema för att underlätta.

Någon stans blir allt fel.

Man för in piggen bakom startmotorn. Sen drar man runt vevaxeln tills den låser.

Men för att få den att låsa så måste man backa motorn runt tills den låser.

Stämmer detta. Tycker det borde va att man drar motorn framåt.
#1305963
Förstår inte riktigt.
Man backar veven tills den e stopp.
Nollar kammarna ibak.
Hänger på remmen och drar åt spännare.

Men sen ska man dra motorn två varv framåt.
Och dubbelkolla.
Men drar jag motorn framåt två varv. Så kan jag ju inte dubbelkolla veven. För då måste man ju backa för att veta att den e på noll.

Ska man alltså då backa motorn två varv i stället?
#1306089
Jonas_latt skrev:Nix. Den e så svår att se. Trodde inte det behövdes om man hade noll verktygen?
Korrekt, det behövs inte med verktyget.
Dessutom sitter det ingen markering på remskivan, utan den sitter på oljepumpsdrevet(samt oljepumpen) = snudd på omöjlig att se med remskivan på plats, och svår att se även utan remskivan.

Det du gör efter att du snurrat motorn 2 varv(frammåt) är att du stoppar i vevlåsningen igen, backar så den slår i, och kontroller att kamlåsningen passar utan att du behöver snurra något mer på motorn. Då vet du att inget har rört på sig när du snurrade motorn 2 varv.(edit: du ska alltså ta bort kam- och vevlåsningen innan du snurrar på motorn)
Hur många varv du snurrar motorn har ingen egentlig betydelse, du snurrar motorn bara för att kammarna och veven ska röra på sig i synk med hjälp av kamremmen(som den gör med motorn igång). Att man snurrar motorn 2 varv är för att det krävs 2 varv på veven för 1 varv på kammarna.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]