Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimonBoe
Hej

Gäller en v70 2012 drive med automat låda.
Den växlar för tidigt mellan 50-80kmh ungefär.
Varvtalet blir alltså för lågt. Funkar bra ifall man kör med farthållare, då beter den sig som den ska.

Nån som varit med om det förut?

Mvh Simon
Användarvisningsbild
av apersson850
Den har inget sportläge, antar jag, när det är en Drive?
Växlar den på kommando om du väljer växel manuellt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Powershift? Skjuter från höften men: kanske läge att spola lådan...?
av Leopold
Vet inte vad du har för växellåda eller motor, eller om det är jämförbart.

Men upplever ungefär vad du säger med min S80 2.5T -07, motor b5254t6 och växellåda "geartronic" AWTF-80 SC efter att ha uppgraderat mjukvaran till BSR steg 1.

Den växlar upp mycket tidigare än i original pga betydligt högre moment vid måttlig aceleration, dock inte "för tidigt" som du menar att din gör. Ser beteendet i mitt fall som helt logiskt och inga konstigheter.

Berätta gärna mer.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, Drive kanske har Powershift. De har jag ingen erfarenhet av. Tänkte bara i kretsar kring automatlåda, inte på robotlådor.
av frippe64
SimonBoe skrev: mån 18 mar 2019, 19:17 Hej

Gäller en v70 2012 drive med automat låda.
Den växlar för tidigt mellan 50-80kmh ungefär.
Varvtalet blir alltså för lågt. Funkar bra ifall man kör med farthållare, då beter den sig som den ska.

Nån som varit med om det förut?

Mvh Simon
Om du gasar hårdare så växlar den väl senare?
av mattish
Jag hade en D2 (5000-8000 mil) som gjorde så också ibland.
Nästan alltid på samma plats (samma väg) efter en visst körmönster. Dock inte tillräckligt ofta för att jag skulle kunna be verkstaden titta på det. Men sjätte växeln la den i vid 50 vilket resulterade i 7-800 rpm.

Testa lägg i sportläget för att se om den ändrar beteende.
av mattish
frippe64 skrev: Om du gasar hårdare så växlar den väl senare?
Gasa hårdare kan man ju inte göra när man ska hålla hastighetsbegränsningen. Om det är samma beteende som jag hade så är det när man accelererat färdigt som den lägger i för hög växel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tror inte det finns något sportläge på en Drive från 2012. Vill minnas att för XC70 var det bara D5 och T6 som hade sportläget överhuvudtaget.
av frippe64
mattish skrev: tis 19 mar 2019, 12:14
frippe64 skrev: Om du gasar hårdare så växlar den väl senare?
Gasa hårdare kan man ju inte göra när man ska hålla hastighetsbegränsningen. Om det är samma beteende som jag hade så är det när man accelererat färdigt som den lägger i för hög växel.
Från trådstarten "Den växlar för tidigt mellan 50-80kmh ungefär".
Det tolkar jag som att den växlar för tidigt, inte att den lagt i för hög växel när den växlat klart.
Men vem vet...
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]