Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskarsiden
Hej! Har en xc70 d4 awd-16 2,4d. Någon som vet ungefär hur mycket kraft bakhjulen får vid normal körning eller får dem inte förrän det börjar slira? Har för mig att jag läst någonstans att om man sätter esc:n i Sportläge så ska bakhjulen få mer kraft. Stämmer det? Mvh Oskar
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo anger inte specifikt hur algoritmerna för styrningen av Haldexkopplingen är uppbyggda. Däremot är det så att Haldex generation IV har ett restmoment på ca 5%. Det är alltså det moment som överförs när kopplingen inte har något oljetryck. Då generation V, som sitter i din bil, är aningen klenare i konstruktionen ska man kanske gissa på 4%? Jag vet inte, men det är ungefär där det ligger när du kör landsväg och inget särskilt händer.
Vid behov kan generation IV överföra flera tusen Newtonmeter, eller ungefär vad man kan få ut av motorn. Generation V har färre lameller (ett par sparades bort), men kan fortfarande överföra ett ansenligt moment vid behov. Detta sker dock främst vid låga hastigheter, när man sitter fast, eller håller på att fastna.

Fyrhjulsdriften sätts an varje gång du ska starta, fall i fall. Att koppla ur DSTC/ESC gör att motorn inte släpper gaspådraget när det slirar, så i sådana fall får förstås bakhjulen mer kraft. Men det får framhjulen också. Om bilen för övrigt balanserar drivningen annorlunda mellan axlarna är åtminstone inget som Volvo officiellt informerar om.
webasto doserpump v70n 07

Har du en bild på bränslepumpens etiket[…]

Jag har kört min (numera) ganska gamla 745-[…]

På min 2008 tycket jag automatiken skickade […]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den si[…]