Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affie
Har märkt låg nivå på servooljan i min V70N 170 HK 2004 och märkt olika oljor beroende på vilken manual jag läst.

I den manual som kom med bilen står det Pentosin CHF 11S och i den jag laddat hem ifrån Volvocars.se står det WSS M2C204-A eller likvärdig produkt. I min Haynes-manual står det Volvos servostyrningsvätska 1161529 (Dexron III kan användas för påfyllning), men den har utgått från Bilia när jag letat online efter det.

Vilken olja skall jag egentligen ha, har kikat på Biltemas Styrservoolja CHF 1L som skall motsvara Ford M2C-204-A vilket borde vara likvärdig den Volvo rekommenderar med sanma kod? (länk: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036328)
Servoolja:
Från 2003 och uppåt: Pentosin CHF 202 .
1999-2002 : Pentosin CHF 11S .
1995-1998 : Pentosin CHF 7.1 *Vissa bilar har ATF Dexron, kolla boken...
Och innan dess: ATF Dexron xx.
Avvik existerar , så gissa om någon har fylld fel olja nu och då...

CHF202 og CHF11S kan blandas med varann.

CHF-oljor får inte blandas med ATF-oljor. (Dexron XX)
Systemet får spolas noggrant vid byte, risk att gummit i systemet inte gillar annan olja.

Och hittar du en gammal CHF 7.1 oljekanna så är den inte blandbar med CHF 11s/202, heller inte med ATF-oljor.

*EDIT: medlem "gubbstrutt" har senare informerad att S70-97 nyttar ATF olja i servon
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
Haynes är inget vidare referensverk. I det här fallet står det till och med i bilens instruktionsbok ändå har de inte fått till det.

Spola ur all gammal väska snarast. Antingen kopplar du bort returslangen ner i en flaska eller så suger du tomt i behållaren och fyller med rätt ett par gånger med lite körning emellan.
Bara flikar in till er som inte redan vet det och är osäkra på vad ni ska ha för något, packningen i locket på servobehållaren avslöjar vilken olja man ska ha, den är nämligen antingen röd eller grön.
Locket på burken går ju lika bra o byta som tex tanklocket så jag skulle kanske inte lita på färgen om man inte haft bilen sedan ny. Verkar ju knappt gå att lita på instruktionsboken. Jag har en 99 v70 tidig tillverkad 1998 den har röd packning. I boken står det pentosin chf 11 s. . Men det kan ju vara så att det aldrig funnits några lock med röda packningar på en 2004 som det ju handlar om här?.
En djungel är det med oljan iaf.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]