- lör 16 mar 2019, 20:53
Bara att kolla runt litet i publicerade dashcamsvideos så ser du säkert vad som kan passa dina behov.
Moderator: Moderatorer
Fjonsson skrev:Själv har jag valt att konfigurera min Viofo A119 till att endast spela in när bilen körs, detta är fullt lagligt. I den kameran finns även möjligheter att spela in när bilen är parkerad, jag har valt att avaktivera dessa funktioner eftersom det inte är lagligt i Sverige. Andra kan välja att göra annorlunda.joel80 skrev: ↑mån 12 nov 2018, 20:44 Ungefär så har jag också tolkat lagen. Enkelt sagt; okej så länge man sitter i bilen själv. Inte okej (tillståndskrävande) om man inte är i/vid bilen då det då räknas som övervakning och inte vanligt filmande (som alltid är lagligt på allmän plats.).Men risken för åtal måste väl ändå anses som mikroskopisk? Hur skulle det teoretiskt gå till när polis ser att kameran är aktiv?
Derank skrev:Hmm kikade på en sån att ha som övervakning i bilen visst gick det att konfa kameran så den agerar övervakningskamera?Jag är enbart insatt i hur den dashcam jag själv har fungerar, Viofo A119. Finns en stor mängd firmwareuppgraderingar på den i närtid och ja man kan konfigurera den med övervakning i parkerat tillstånd, inspelning aktiveras via rörelse i bevakat synfält från kameran.
Derank skrev:det blev en sådan:Den har jag kikat på med röststyrning. Köpte min nuvarande NanoQ från BestGear. Fördel med BestGear Kina import är att de mellan landar i Belgium innan det skeppas till Sverige - mao slipper postens importavgift
https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi- ... 3c0039hY1C
Leopold skrev:Personligen tycker jag inte att man ska krångla till det, snarare tvärtom: göra dashcam till en självklar grej som alltid finns där som en "black box", spelar alltid in när man kör och händer det något så är det inspelat både vad som hänt objektivt sett och kanske det finns dialog mellan förare och co-pilot.Jag tänkte på funktion att ta en stillbild. Oftast skulle jag tror det räcker med en bild, snabbt för att fånga en händelse men det blir aldrig av om man ska knäppa av bilden med en knapp, vilken knapp, det blir inte av helt enkelt. Fördel att säga ”Take a photo” eller vad det är kommando, så är saken klar.
Så frågan är: den röststyrning du pratar om, vad bidrar denna till i sammanhanget?
Nu har verkstaden fått tag i ett begagnat sv[…]
Tjena alla Volvo lovers! Har en Volvo 850 -95 ( […]