Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den koppling från Haldex/Borg Warner som Volvo använder har nu kommit till femte generationen. De olika generationerna har olika egenskaper, men alla har det gemensamt att man åstadkommer ett oljetryck för att låsa kopplingen och har en ventil, som släpper ut oljan, när man vill släppa på kopplingen. Det går att dra åt olika mycket, från ca 5% (restmoment utan oljetryck) till 100%.
  1. Mekanisk oljepump som drevs av skillnaden i varvtal fram och bak. Flödesreglerande dumpventil. Måste slira fram innan det blir drivning bak.
  2. Mekanisk oljepump som drevs av skillnaden i varvtal fram och bak. Tryckreglerande dumpventil. Måste slira fram innan det blir drivning bak.
  3. Mekanisk oljepump som drevs av skillnaden i varvtal fram och bak. Elektrisk hjälppump kunde ge viss låseffekt redan med stillastående bil, för att få mer drivning bak redan när bilen försöker starta. Minskar risken att framhjulen gräver ner sig innan bakhjulen hjälper till. Tryckreglerande dumpventil.
  4. Enbart elektrisk oljepump. Kan pumpa fullt tryck innan start. Tryckackumulator som håller olja under tryck, när det inte slirar. Kan gå från öppen till fullt låst på ca en billängd i 100 km/h. Tryckstyrd dumpventil.
  5. Enbart elpump med ett lamellpar bortplockat. Ger en lättare koppling med mindre kapacitet. Ackumulatorn bortplockad, varför låsning enbart kan ske när oljepumpen hunnit bygga upp trycket. Tryckstyrd dumpventil.
Från generation tre finns alltså möjligheten att dra åt kopplingen, mer eller mindre, redan före start. För att inte bilen ska få svårt att svänga dras kopplingen inte lika mycket om inte hjulen pekar rakt fram. Att tänka på när man ska igång.
För alla versioner gäller, som redan påpekats, att kopplingen bara ger bakhjulsdrift. Den ger alltså diffbroms/-spärr mellan fram- och bakaxel, men på tvären är det TRACS som försöker få över kraft på andra sidan.
Lövet skrev: ons 27 feb 2019, 15:44 Ja undrar jag om det är så svarvitt verkligen? Dvs 0% vid icke slir och 100 % vid slir? Nog kopplar Haldex in 4wd i situationer där den "tror" att den behövs numera? Dvs direkt från stillastående osv. Har läst det nånstans, tror kanske att det var apersson850 som skrev det.

Jag har ju Haldex 5 på min Passat 2017 och märker verkligen ingen försämring mot exempelvis tidigare Subaru Outback och BMW 530 X-drive som har mer konstant 4wd system. Den kanske finns nånstans, men den märks inte.
Det märks tydlig skillnad i olika situationer att det inte är kontinuerlig fyrhjulsdrift utan mer ett hjälpsystem.

Om man tex ska upp för ett motlut och det inte är rakt fram utan man behöver vrida på ratten så haldexen kopplas ur.

Filbyte på motorväg i hög fart med moddsträng. Hinner sladda betydligt mer innan bakhjulen går in.

Framhjulen slits mer än bakhjulen. Med kontinuerlig drift slits de jämt.

Mera skräp i grovfiltret, eftersom systemet kompenserar långsamheten med att dra åt i förväg oavsett om det behövs eller ej så slits lamellerna snabbare.

xDrive är inte heller kontinuerligt fyrhjulsdrift då mellandiff saknas. Man drar åt kopplingen ungefär som Haldex och släpper när man vrider på ratten eller kör över motorvägsfart. Diffar slitaget mer än 1.5% fram o bak kopplas xDrive ur för att spara lameller och fördelningslåda och aktiveras endast vid rejält hjulspinn.

Outback är inte heller konstant 4wd som på tex Impresa eller manuella Legacy. Outback saknar också mellandiff och har bara ett lamellpaker som Haldex, man kallar det ATS, active torque split.

Många tror att Subaru är lika med riktigt fyrhjulsdrift men den tiden är över och de sparar också pengar med billigare lösningar i sina modeller. Både xDrive och Outback har liknande tillkortakommanden som Haldex.

Det finns inte så många bilar som klarar att driva på alla fyra hela tiden då det behövs en rätt dyr mellandiff som klåfingriga ekonomer gärna sparar bort. Men några finns det, Impresa, 4Matic på Mercedes, Torssenqattro på Audi med längsmonterad motor. Jeep quadradrive är några tex. Gamla BMW ix modellerna hade också mellandiff och konstant driv runt om.

Det känns klart och tydligt skillnad om man tex kör "rally" med bilen och gör en lång sladd genom en kurva med mycket gaspådrag.

Men för normalsvensson duger det billigare hjäldystemen utmärkt. Man kommer fram till sommarstugan och upp till skidbacken och det är bra nog.
Enligt detta har Outback (med manuell låda) viskokoppling som konstant ger 50/50. ATS bara aut. Har inte fördjupat mig så mycket i detta men jag var ute på fd övningsfältet i Tvetaberg och testade i, tja 40-50cm snö och mer än så kommer jag aldrig utsätta en bil för. Det klarade den enkelt* och den typen av körning ligger långt utöver vad jag vill kalla "normal". Av förklarliga skäl (markfrigång) testade jag aldrig Xdriven BMWn på det sättet. Den har jag bara dragit flyttsläp i uppförsbacke i snö med som test och det gick fint.

* Sen var den bilen rätt kass på en massa andra sätt, förstår inte hur Subaruägare kan vara så nöjda. Inredningen ser ut som en Corolla från 1995, kopplingarna håller max 10.000 mil, xenonljusen bränner sönder reflektorn pga tillverkningsfel, vissa serier har trasiga vevlager pga tillverknignsfel, vissa Lineartronic har tillverkningsfel så alla rasar, dyr service och dessutom 1500 mil intervall mm.
Bakhjulsdriven
Jeg fikk verkstedet til å bytte oljen på Haldex i min XC70 2009. Bilen ble bedre etter dette. Jeg kjører 5 meter før en 90 graders sving til venstre, opp en bratt bakke så en 90 graders sving til høyre og opp en bakke til. Har ikke problemer med min bil med å komme frem.
Jeg fikk verkstedet til å bytte oljen på Haldex i min XC70 2009. Bilen ble bedre etter dette. Jeg kjører 5 meter før en 90 graders sving til venstre, opp en bratt bakke så en 90 graders sving til høyre og opp en bakke til. Har ikke problemer med min bil med å komme frem. Volvo har ikke bytte av olje på bilene, men VW har bytte av olje for hver 130 tkm på Haldex.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]