Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av clzi
Hej

Köpte min första Volvo (XC70, MY10, Summun, AWD D3 2,4D) för 2 veckor sedan.
Har tidigare kört allt möjligt annat. Älskar Renault's keyless som låser när man går ifrån bilen, vilket denna inte gör - vanesak.
S-max'n har en knapp vid skyltbelysning till att låsa bilen med, varför har volvo inte gjort det, svårt inte att vänja sig ;)

Finns det någon anledning att eftermontera det?
I mitt huvud borde det vara lätt att gå på en knapp från en av dörrarna, eller tänker jag fel?

Hoppas att höra från er.
Användarvisningsbild
av fjohan82
clzi skrev: lör 09 mar 2019, 21:52 Hej

Köpte min första Volvo (XC70, MY10, Summun, AWD D3 2,4D) för 2 veckor sedan.
Har tidigare kört allt möjligt annat. Älskar Renault's keyless som låser när man går ifrån bilen, vilket denna inte gör - vanesak.
S-max'n har en knapp vid skyltbelysning till att låsa bilen med, varför har volvo inte gjort det, svårt inte att vänja sig ;)

Finns det någon anledning att eftermontera det?
I mitt huvud borde det vara lätt att gå på en knapp från en av dörrarna, eller tänker jag fel?

Hoppas att höra från er.
Min V60 (med keyless) har en knapp i bakluckehandtaget att låsa med.
Det låter dock som en större operation att få det att lira på en XC70...
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, du tänker fel.
Det går bara att låsa/låsa upp om nyckeln befinner sig vid den dörr/lucka som du försöker låsa/låsa upp. Det kan fungera att låsa framdörren när nyckeln är vid bakdörren, för de är så nära varandra. Det går definitivt inte att låsa med en parallellkopplad dörrknapp vid bakluckan, utan att du själv först går och lägger nyckeln på dörrhandtaget. Då kan du lika gärna låsa vid dörren.
Dessutom kan du ju låsa genom att trycka på fjärrkontrollen.

Jag har varit med om någon hyrbil som gjorde som du beskriver att Renault gör. Jag tyckte det var fullkomligt värdelöst. Så fort någon annan skulle komma åt något i bilen var det samma skrikande: "Kan du låsa upp?"
I min Volvo är den öppen tills jag låser, och skulle jag av någon anledning glömma att låsa, plingar det snart i telefonen, och då kan jag låsa från den, om det behövs.
av Daviddd
Jag saknar verkligen något bra sätt att låsa bilen efter man stängt luckan. Har ett trångt garage där vi bor så alternativet är att åla sig in och trycka på bakdörrens knapp alt. fiska upp nyckeln, vilket motverkar keyless - dessutom har jag ju öppnat luckan och har alltså förmodligen prylar i händerna. Odugligt och skulle gärna se en lösning.
av clzi
Så klart skall det vara antennen som är problemet. Får se om man kan göra något med den.

Håller helt med Daviddd men då skulle låsning och stängning var kombinerad som vid andra med foten under kofångaren.

Att bilen låser sig vänjer man sig fort vid. Man går sist från bilen eller väntar tills de andra har öppnat dörren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menar mer när man står still och folk ska gå och ta saker i bilen då och då. Men man kan kanske låsa upp igen och den blir upplåst?
av Daviddd
Optimala för mig hade varit två knappar: en för stänga, en för stänga + lås - men nu är det väl bara att acceptera läget
av Daviddd
Irriterar mig faktiskt på detta ett par gånger i veckan, skulle det vara något som gick att få till via någon OBD-modul (osäker på namn) månntro?

Så här kan det visst se ut på V90 och det känns ju som den självklara lösningen.
BB91F078-F465-428D-9903-7E2FCC78B8DA.jpeg
BB91F078-F465-428D-9903-7E2FCC78B8DA.jpeg (25.88 KiB) Visad 511 gånger

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]