Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjohej
Hej

Har en Volvo V70 XC modell 2002. Den gamla 2002:an alltså V70XC, inte XC70.

Stötdämparen vänster bak är trasig och måste bytas. Ny stötdämpare är dyrt! Vad finns det för alternativ? Vad jag kan förstå krävs det också specialverktyg för att byta stötdämpare. Hur som helst skulle jag inte kunna byta det själv ändå, tummen mitt i handen. Någon som vet någon verkstad som kan göra detta billigare än volvo originalverkstad, helst i närheten av Skövde? Går det att byta bara en stötdämpare, eller måste man byta båda två i bak samtidigt? Även vänster framfjäder är av och behöver bytas.

/ Mattias
Användarvisningsbild
av NHansson
Har ingen erfarenhet utav V70XC, men jag lämnade in min S60 för byte i veckan. 3500:- inkl jobbet hos volvo, och då bytade dem båda dämparna bak så det inte blir ojämn väghållning. Har man relativt nya dämpare räcker det väl att byta endast en, men annars rekommenderas båda två.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
tjohej skrev:Hej

Stötdämparen vänster bak är trasig och måste bytas. Ny stötdämpare är dyrt! Vad finns det för alternativ? Vad jag kan förstå krävs det också specialverktyg för att byta stötdämpare. Hur som helst skulle jag inte kunna byta det själv ändå, tummen mitt i handen. Någon som vet någon verkstad som kan göra detta billigare än volvo originalverkstad, helst i närheten av Skövde? Går det att byta bara en stötdämpare, eller måste man byta båda två i bak samtidigt? Även vänster framfjäder är av och behöver bytas.

/ Mattias

Man ska alltid byta höger och vänster stötdämpare samtidigt. När fjädrar ska bytas så ska man göra lika dant.
Det säger sig själv,eller hur.
av maccio
tjohej skrev:Hej

/ Mattias

Det är inga problem att byta bak. (Gjorde det på min S80 i helgen) Tror inte jag höll på mer än en timma per dämpare. Du behöver inga special verktyg. Och självklart så byter du på en sida så måste du byta på andra. Kan bli en mycket dyrare historia annars. Mvh
av Limpan4all
Inte riktigt min åsikt om hur pass jobbigt det är.
På min V70 så var det en bult nedtil och en mutter och Torx upptill ca 20 minuter per sida. Inget övrigt behövde demonteras. Troligen det enklaste jobbet jag gjort på en bil.
På min XC70 så ä det betydligt värre och jag håller på just nu. Först och främst så sitter fjädern fast i stötdämparen så man måste ta ut hela fjäderpaketet. Då den dessutom sitter på en tapp nedtill så måste man ta bort staget som sitter framför hela hjulspindeln för att komma åt. Sedan så måste man trycka ned hela hjulspindeln ca 15cm (stålstång som hävarm och tväbitar ovanpå allt) för att få bort paketet. För att klämma ihop fjädern så räcker det inte med billiga fjäderspännare utan man måste ha sorten som är avsedd för McPearson fjädrar. Sedan kommer nästa elände stötdämparna som sitter på de flesta bilarna tillverkas inte längre och går inte att få tag på. Så endera köpa ett komplett fjäder/stötdämparpaket från Volvo för 7200:- per sida eller så tror/hoppas jag att det skall räcka att också byta fjädern till den nu tillgängliga stötdämparen som är betydligt mindre i diameter. Hur jag skall få tillbaka bultarna som håller stabilisatorstaget på plats vet jag inte men det kommer att krävas mycket våld.
av MickeM
Ovanstående har rätt.

På en framhjulsdriven byter man båda stötdämparma bak under timmen.
= Ganska liten arbetskostnad på verkstad, och billigare dämparen.
Kräver inga direkt speciella verktyg.

På en AWD är det betydligt mer jobb.
=större kostnad för jobbet + Dyrare materiel.
Kräver lite mera än basic verktyg.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]