Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: fre 15 mar 2019, 16:22 Visst borde det bli skillnad på mätningen om jag bränner förbi på ettan i 40km/h jämfört med gasuppsläpp och frirullar förbi?
Som statistik, ja. Lagföra individuella fordon, tveksamt.
Man lagför ingen på lasermätningen. Man registrerar bara fordonet och så kallar man till en extra kontroll.

En annan variant är att man grovsållar med lasern och misstänkta vinkas in för undersökning och flygande besiktning.

Så ser förslagen ut i alla fall.

Det finns inte en sportmössa att det är brukbart på annat än möjligen opacitet, tillverkarna leverar ju bilar som inte är i samma galax som angivna värden.
Vacker tanke förstås, men när facit inte stämmer...
av Leopold
SBergdahl skrev:
Leopold skrev: fre 15 mar 2019, 19:40 I många fall av motoroptimering så blir emissionerna lägre pga lägre bränsleförbrukning. Något som märks mest när man tankar i positiv bemärkelse, tror det är oerhört svårt att lagföra någon för att emissionerna blivit lägre än vad som specats även om det mot förmodan skulle kunna påvisas att programvaran har ändrats jfr original. Mest detta att man irriteras över att betala en onödigt hög fordonsskatt i de delar som styrs av emissioner.

Bara för skojs skull borde jag testa att besiktiga min BSR steg 1 -optimerade Volvo S80 -07 med B5254T6-motor utan att först ha lagt in original programvara via handenheten. Skulle inte förvåna mig ett skvatt om emissionsvärdena blir väsentligt lägre än med originalprogramvara. Enda är väl att den obligatoriska provkörningen kan väcka misstankar.
De hälsofarliga emissionerna kan faktiskt öka om man sänker förbrukningen. Det var exakt det VW gjorde, optimerade koldioxidutsläppet på bekostnad av annat. Och det är ju de utsläppen som mäts.
Fast i denna skandal gällde det ju dieselmotorer. Detta är en bensindriven motor med negligerbara partikelutsläpp, NoX i sammanhanget.

Angående att kunna detektera att annan programvara än original finns installerad, det gör till och med BSR's egen motordiagnosfunktion/felkodsavläsare och ger en "felrapport" på det.

Ser typiskt ut så här:
ECM Bosch ME9 - Engine control module, ME9 (GGD)
0xC32200 - Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: fre 15 mar 2019, 20:14
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: fre 15 mar 2019, 16:22 Visst borde det bli skillnad på mätningen om jag bränner förbi på ettan i 40km/h jämfört med gasuppsläpp och frirullar förbi?
Som statistik, ja. Lagföra individuella fordon, tveksamt.
Man lagför ingen på lasermätningen. Man registrerar bara fordonet och så kallar man till en extra kontroll.

En annan variant är att man grovsållar med lasern och misstänkta vinkas in för undersökning och flygande besiktning.

Så ser förslagen ut i alla fall.

Det finns inte en sportmössa att det är brukbart på annat än möjligen opacitet, tillverkarna leverar ju bilar som inte är i samma galax som angivna värden.
Vacker tanke förstås, men när facit inte stämmer...
Ni får ju hänga med lite i vad som händer. Utvecklingen står inte stilla utan går snabbt frammåt med tex laserspectroskopi.

"This can measure exhaust plume, and detect opacity, nitric oxide, carbon monoxide, hydrocarbons, and carbon monoxide in 0.5 seconds in the exhaust plumes of vehicles."

Fordonen ska ju inte ha högre hastighet än 50 km/h, men det löser man ju enkelt med att tex mäta vid ett fartgupp.

Man använder inte mätvärden för att utdela böter. Utan för att välja vilka fordon man vill stoppa för flygande besikning, istället för att välja slumpmässigt bland passerande fordon.

Liknade utrustning finns när man skickar en laserståle och detekterarar om det finns molekyler i gasform i luften som avges av sprängämnen, på så sätt kan man skanna av stora utrymmen på nolltid.

Ska man trimma ska man göra det nu, för det kommer att komma en massa tråkiga kontroller framöver.

Jag har sett att man tex på olika ställen i EU hotar att bötfälla småfirmor som jobbar med bil-optimering med 300.000 kr i böter om man utför DPF - Remove, ERG-Shutoff, AdBlue-Off genom hård eller mjukvara tex. Det har fått flera av dessa firmor att dra öronen åt sig och bli försiktiga.

Biltidningar och nätet svämmar ju över av annonser för företag som erbjuder "optimeringar" som gör fordonen olagliga vilket är fullständigt omöjligt att missa.

Det gör ju att krav ställs på att man ska sluta läsa av OBDII vid besiktningen eftersom så många laddar mjukvara som rapporterar att allt är orginal och i sin ordning och istället gå tillbaka till att mäta bilarna.

Det applåderas ju så klart av de stora besiktningsföretagen som ser möjligheten att tjäna mera pengar. Även tillverkarna av mätutrustning ser ju möjligheten att sälja ny utrustning för miljarder.

Så trimma på nu medans det är enkelt och chansen är noll att man blir stoppad-
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SBergdahl skrev:Eftersom det är om omöjligt att få ett sådant utom för polestar så..

Mnjaeaeaeae.... Inte riktigt........................ Grejjen är bara att motorn måste genomgå avgascertifiering, på din bekostnad. Det är en hiskerlig summa som i praktiken gör det snudd på omöjligt för 99% av befolkningen på jorden. Sen måste chassit inkl. bromsar osv genomgå registrering och kontroll för att avgöra om dem öht. klarar av den effekten.
Man KAN göra det, men igen, det är en hiskerlig summa pengar det handlar om.

Men, vi har SFRO i sverige, går man därigenom kan man få diverse byggnationer godkända, dock är det givetvis en jäkla hög med regler som måste följas och betydligt större modifikationer än "ett chip från BSR" som krävs. Och även om man går via dom så är det en rätt snål gräns på 15hk/100kg om jag minns rätt(om inte biltillverkaren har angett spec. för chassit, som volvo gjorde på t ex 240, 740 och 940) - vilket iofs ett chip skulle hamna inom men... bevisa det är en annan 5a, speciellt när firmor som BSR annonserar fantasisiffror man aldrig kommer upp i ;)
SFRO är heller inte gratis, men jämnfört med riktig avgascertifiering osv är det nästan gratis :P
Användarvisningsbild
av Derank
Leopold skrev:
SBergdahl skrev:
Leopold skrev: fre 15 mar 2019, 19:40 I många fall av motoroptimering så blir emissionerna lägre pga lägre bränsleförbrukning. Något som märks mest när man tankar i positiv bemärkelse, tror det är oerhört svårt att lagföra någon för att emissionerna blivit lägre än vad som specats även om det mot förmodan skulle kunna påvisas att programvaran har ändrats jfr original. Mest detta att man irriteras över att betala en onödigt hög fordonsskatt i de delar som styrs av emissioner.

Bara för skojs skull borde jag testa att besiktiga min BSR steg 1 -optimerade Volvo S80 -07 med B5254T6-motor utan att först ha lagt in original programvara via handenheten. Skulle inte förvåna mig ett skvatt om emissionsvärdena blir väsentligt lägre än med originalprogramvara. Enda är väl att den obligatoriska provkörningen kan väcka misstankar.
De hälsofarliga emissionerna kan faktiskt öka om man sänker förbrukningen. Det var exakt det VW gjorde, optimerade koldioxidutsläppet på bekostnad av annat. Och det är ju de utsläppen som mäts.
Fast i denna skandal gällde det ju dieselmotorer. Detta är en bensindriven motor med negligerbara partikelutsläpp, NoX i sammanhanget.

Angående att kunna detektera att annan programvara än original finns installerad, det gör till och med BSR's egen motordiagnosfunktion/felkodsavläsare och ger en "felrapport" på det.

Ser typiskt ut så här:
ECM Bosch ME9 - Engine control module, ME9 (GGD)
0xC32200 - Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
Ja, det är busenkelt om man verkligen vill kolla sådant. Det flaggas på något sätt i alls fordon.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av ICEnow
Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?

Chip kostar ju en del och man kör olagligt med chip. Dessutom utsätter man sig för försäkringsbedrägeri eftersom bilen är bara försäkrad med ett visst antal Hk. Dessutom kan man få böter. Dessutom, det värsta är om bilen blir kvaddad i en olycka och det koms på av försäkringsbolaget och polisen att bilen var chippad. Då minskar försäkringsersättningen eller uteblir helt och man kan bli åtalad.

Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.

Varför inte bara köpa en starkare originalbil?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev: fre 15 mar 2019, 22:36
Ska man trimma ska man göra det nu, för det kommer att komma en massa tråkiga kontroller framöver.

Jag har sett att man tex på olika ställen i EU hotar att bötfälla småfirmor som jobbar med bil-optimering med 300.000 kr i böter om man utför DPF - Remove, ERG-Shutoff, AdBlue-Off genom hård eller mjukvara tex. Det har fått flera av dessa firmor att dra öronen åt sig och bli försiktiga.
Vad ser du för tecken på att trimfirmor har blivit "försiktiga" och vad syftar du på?
Användarvisningsbild
av Derank
snarare tvärtom, det finns idag en uppsjö av trimföretag i Europa. och kommer så att göra i framtiden ochså.

Vet inetvart B20 fått det ifrån

Och skulle det bli ett förbud mot att trimma bilar kommer det att uppstå ännu fler som gör det för då går det att ta ännu mer betalt.
Användarvisningsbild
av Derank
Adblue emulatorer kan man köpa och installera själv tom, nä, nys nys och åter nys. Det kommer att gå att trimma sina bilar i all evighet, mer el mindre, och ju mer elektronik, desto lättare blir det. Det var annat för då man var tvungen att byta en uppsjö av delar till dyra pengar.

Idag kan tom jag göra det själv genom att köpa utrustningen för ett par lappar på nätet och sedan köper jag SW från någon mindre nogräknad och kopierar den i all evighet.

Den digitala åldern har bara gjort allt manipulerande lättare, och det tackar då jag för, för jag tillhör dom som älskar att Roota mina telefoner och Smart TV, trimma mina bilar, se på 5000 IPtv kanaler, Låsa upp servicemenyn på min diskmaskin, manipulera min router med annan firmware så jag får upp hastigheten, chippa mina spelkonsoller osv osv osv .

Finns det en marknad kommer alltid någon att se till att det går.
av Leopold
ICEnow skrev:Fråga: Om det är så viktigt med några hk extra så har man ju det intresset att vilja ha det. Varför inte bara köpa en bil med fler hk i från början?
...
Jag är kanske lite orolig att någon kör på mig p.g.a. att den andra bilen är chippad och systemen och konstruktionen i den bilen inte är avsedd för fler hk, utan föraren tappar kontrollen på bilen för den saken.
Givetvis får man ju försäkra sig om att bilens bromsar, chassi, motor etc är dimensionerade för att hantera en högre motoreffekt tex genom att jämföra komponentspecifikationer med motorstarkare modellalternativ.

Varför köpte man inte ett liknande effektstarkare alternativ från början? Tja, man kanske köpte bilen begagnad och hade inte det valet vid tillfället, man kanske gillar bilen överlag och inte har någon lust att byta utan bara uppgradera en smula precis som man kan uppgradera andra komponenter typ bättre stöddämpare än original, bättre bromskomponenter an original etc. Finns massvis med skäl man kan ha.

Ser det som väldigt osannolikt att det skulle öka olycksrisken om bilen är byggd för att hantera det och att det sitter en vettig förare bakom ratten som utnyttjar kraftreserverna för att tex göra säkrare omkörningar.

En del motoroptimeringsfirmor erbjuder produkter som ger möjligheten att skifta mellan optimerad vs originalmjukvara på ett kick med en dosa som kopplas in via OBD2-uttaget, då kan man välja vad man vill ha i bilen beroende på situation. Om jag tex lånar ut bilen till en oerfaren förare som nyss fått körkort, en polare etc så kanske jag kan tycka det är en bra idé att lägga i originalprogramvaran innan utlåningen.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]