Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rokj
Hej,
finns det någon med tillgång till ATF maskin och VIDA, och kan proceduren, som kan tänka sig att spola växellådan på min v70 2.5FT 2010 ca 10 000 mil? Kommer även behöva hjälp att släcka airbaglampa efter rattbyte inom snar framtid. Skicka meddelande i så fall! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Steffe3
Spolandet kan jag inte hjälpa dig med, men släcka lampa har vi inte behövt göra någon gång när vi har bytt rattar. Om det inte är något fel på den du byter ut förstås, som gör att det larmar.
av Rokj
Om du vet vad du pratar om så får jag ta ditt ord för det. Jag har aldrig varit med om att lampan INTE tänds så fort någon airbag varit ur, vare sig det är en stol eller ratt jag bytt. Men det har också alltid varit VAG bilar.
Kan någon annan bekräfta att airbaglampan inte tänds är man kopplar ur och satt tillbaka rattairbagen?

Användarvisningsbild
av Steffe3
Andra får givetvis bekräfta :-) Låt bara bli att slå på bilen (dra ur batteriet om du vill känna dig ännu säkrare, i det osannolika fallet att det smäller), men då får man även kalibrera fönsterhissarna, vilket bara tar några sekunder från förarplatsen.
Användarvisningsbild
av Någonting
Såg du till att göra bilen strömlös under bytet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kopplat i och ur airbag i min bil (XC70 2012). Inget hände. Men jag stängde av bilen, lossade batteriet en stund senare, väntade ytterligare 5-10 minuter innan jag började demontera airbaganslutningen. Åter i omvänd ordning. Inga felkoder eller nåt annat.
av Rokj
Om det var mig du frågade så ja. Jag gjort det ett antal gånger, allt från 90 tals till 2012, airbaglampan har alltid tänts. Jag har vag-com och kan släcka den själv, men jag har ingen programvara till volvo.

av Rokj
apersson850 skrev:Jag har kopplat i och ur airbag i min bil (XC70 2012). Inget hände. Men jag stängde av bilen, lossade batteriet en stund senare, väntade ytterligare 5-10 minuter innan jag började demontera airbaganslutningen. Åter i omvänd ordning. Inga felkoder eller nåt annat.
Toppen, då gör jag exakt likadant så ska det ju funka Bild

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]