Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad gäller bredd på däck vid körning i snö och modd som är så tjock att den inte ryms i mönstret så kan man ju använda kraftigt förenklad fysik.

Om du har ett däck är dubbelt så brett, så måste det ju så klart trycka undan dubbelt så mycket modd/snö. Men eftersom däcket dessutom är dubbelt så brett måste det ju trycka undan modden dubbelt så lång sträcka för passera kanten på däcket. Det gör att det dubbelt så breda däcket inte får det dubbelt så jobbigt, utan 4 ggr så jobbigt att inte moddplana. Ungefär som att en bil som kör dubbelt så snabbt kommer inte ha dubbla energin utan 4 ggr rörelseenergin. Ökar man bredden på däcket så kommer risken för moddplaning att öka med kvadraten om man tex passerar en tjock moddsträng vid filbyte.

Bl.a. därför kommer vi aldrig få se en rallybil med breda däck på vinterväg.
av Malmstroem
Utöver bredden så bör du också titta på profilen. Rallydäck ligger ofta kring 65-profil.

Lägre profil ger mer styrkänsla och kan vara bättre på sommarväg. När det är halt och snöigt har lågprofil sämre fäste.
Användarvisningsbild
av Någonting
Breda däck har teoretiskt bättre grepp på:
  • Torr asfalt
  • Lätt blött underlag
  • Packad snö
  • Torr is
Smalare däck har teoretiskt bättre grepp på:
  • Lös snö
  • Snömodd/slask
  • Kraftigt blöta vägar
  • Blöt is
Smala däck är bättre när man måste igenom ett ytlager (av vatten eller snö) för att få grepp i lagret under detta. När man direkt får grepp mot lagret som däcken ska greppa mot är breda däck bättre. Observera dock att detta endast är teoretiskt och däckets skick/tillverkare/typ har i verkligheten ofta större påverkan på greppet än bredden.

Jag kör personligen med smala däck, det beror på att jag inte behöver sportiga egenskaper på vintern och för att smalare däck har en fördel på de underlagen som jag anser är farligast (om än kanske inte alltid vanligast).
av Jespers
instämmer. Men det är intressant att båda erkända tillverkarna rekommenderar den bredaste dimensionen. De påpekar att däckkonstruktionen och de breda lamellerna och dräneringsspåren kompenserar för nackdelarna med ett "gammaldags" brett däck. Hittills har det varit flera goda erfarenheter med breda däck, men jag kan också höra att många svär på smalare däck. Det är intressant, tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jespers skrev: tor 14 mar 2019, 12:04 instämmer. Men det är intressant att båda erkända tillverkarna rekommenderar den bredaste dimensionen.
De vill ju sälja dyrast möjliga däck till dig så klart.
Jespers skrev: tor 14 mar 2019, 12:04 De påpekar att däckkonstruktionen och de breda lamellerna och dräneringsspåren kompenserar för nackdelarna med ett "gammaldags" brett däck.
Även det smala däcket fförbättras ju med åren så skillnaderna finns ju kvar.
Jespers skrev: tor 14 mar 2019, 12:04 Hittills har det varit flera goda erfarenheter med breda däck, men jag kan också höra att många svär på smalare däck. Det är intressant, tycker jag.
Inte konstigt alls de flesta kör ju 99% av tiden på barmark/saltat/vått och ytterst sällan i djup snö och modd och har ingen nytta av ett smalt däck för de tänker inte blåsa på i full fart genom moddsträngarna.

Det är bara några få gånger jag behövt köra i riktig snöstorm och svurit över att man har så breda däck att man får krypa fram (typ tidiga mornar när vägverket inte hunnit ut och plogat)..

Det jag blir galen på är när någon hävdar att att däck är bäst på allt, det däcket finns inte, man får välja utifrån vilka egenskaper som är bäst för det sätt man tänker använda det på. Tex. var jag tidningsbud och skulle ut på oplogade vägar tidiga mornar skulle jag välja smalaste däck som går att få på bilen.
av Gabriel
Jag kör med 215/55-18 på min XC70 vintertid, däcken är Nokian Hakka 7 med lastindex 99 XL, de sitter perfekt på Merac som är 7.5" breda och bilen går både stabilt, komfortabelt och riktigt bra i snö.
Sen om det i praktiken gör någon skillnad mot original dimension 235/50-18 vet jag inte, jag kom över däcken billigt vid en utförsäljning.
av III
Kloka ord. Ska man ha optimalt grepp i snö, slask osv så smalt däck som bär tyngden och någonstans runt 65 profil. Ska man tänka barmark kan man ha bredare däck givet motsvarande kvalite såklart. Jag tillhör de som tycker att man på vintern ligger mycket närmare marginalen vid halka än vid barmark så jag väljer smalaste tänkbara som passar bilen på vintern. De jag förlorar vid barmark på vintern tar jag gärna för ökade greppet vid halka. Sommardäcken då kan jag gärna tänka lite mera ”snyggare” men som vardags bilist är det egentligen ingen fråga då heller med max grepp vid forcerad körning utan någon kompromiss mellan väghållning, komfort, spårkänslighet, som ökar ju bredare däck och pris. Har dock kvar de fälgarna som bilen levererades med 17 tum på sommaren och 16 tumpå vintern.
av borstarmicke
Haft odubbade 235/40/18 på en 04 V70R, funkade riktigt fint pga 4-hjulsdriften och 225/45/17 på en 02 V70T5 o de bytte jag bort mot 205/16 dubbade då vi fick barn...

Kör nu dubbade 205/60/16 på vår 2010 V70, hade 225 på samma fälg innan men bytte ner i bredd när de var slut pga bättre framkomlighet i snö.
webasto doserpump v70n 07

Har du en bild på bränslepumpens etiket[…]

Jag har kört min (numera) ganska gamla 745-[…]

På min 2008 tycket jag automatiken skickade […]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den si[…]