Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
V70n -02

Ena bromsoket bak kärvar, värmer skivan så bakvagnen skakar.
Nya ok beställda idag, men kommer först på måndag gissar jag. Dagarna fram till dess behöver jag fortfarande använda bilen.

Råd och tips på vad jag kan göra tills dess?
”Stänga av oket”? I så fall hur enklast? (Ja, jag är medveten om riskerna)

Eller om det finns andra tips?

Tack på förhand
av nissesvolvo
Hmm, ja det finns väl lite olika alt. Men lättast är väl och tar ur beläggen och slipa ned dom lite så dom inte ligger emot skivan. Men visst kan man plugga bromsrör, men det är ju tveklöst lite besvärligare.
Om nu skivan har gått varm, kolla så den inte har slagit sig.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Bästa tipset är att inte köra med bilen tills det är lagat.

/M
av Patrik1975
nissesvolvo skrev: tor 14 mar 2019, 07:35 Hmm, ja det finns väl lite olika alt. Men lättast är väl och tar ur beläggen och slipa ned dom lite så dom inte ligger emot skivan. Men visst kan man plugga bromsrör, men det är ju tveklöst lite besvärligare.
Om nu skivan har gått varm, kolla så den inte har slagit sig.
Misstänker att det inte kommer lösa problemet. Jag har försökt motionera oket. Kolven går in, men trögt. Om jag slipar ner beläggen kommer kolven bara komma ut lite längre och problemet kvarstår.

Tänkte på att plugga i änden av bromsslangen, men frågan är hur i så fall, trycket är ganska hårt misstänker jag.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det måste väl ändå vara viktigare att sätta trafiksäkerheten i prio än att sätta ett dåligt fungerande bromsok ur spel.
Du riskerar kanske hellre ditt och andras liv.
Varför beställer du bromsoket?
Måste väl finnas någon som kan ta hem det under dagen.

/M
Användarvisningsbild
av Någonting
Kolla vad det kostar att hyra en bil, Circle-K och liknande är ganska billiga för ett par dygn.

Om du hittar en vettig hyrbil så kan du i värsta fall ta taxi till stationen och hämta den där.

Om du endast har tre bromsok kommer bilen att bromsa mycket sämre och skaka vid inbromsningar (och vara helt instabil speciellt på dåligt underlag). Risken är också att ABS-systemet kommer att strypa bromskraften till det fungerande bakre bromsoket för att försöka skapa balans, så det är verkligen inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Patrik1975 skrev: tor 14 mar 2019, 07:47 Jag har försökt motionera oket. Kolven går in, men trögt.
Hur gör du?
1. Pumpa ut kolven långt.
2. Spruta in oja under packboxen/damskyddet
3. Pressa tillbaka kolven ända in i bottenläget.
4. Upprepa från nummer 1 några ggr.

Har aldrig varit med om att det inte skulle släppt.

PC: Sen behöver du inte byta ok längre: DS
av klacken
Går att sätta ett vajer lås på bromsslangen och strypa den men då bör du också byta slang när du byter oket.
Sämre bromsar men inget problem att köra.
av MickeM
VolvoB20 skrev: tor 14 mar 2019, 14:56
Patrik1975 skrev: tor 14 mar 2019, 07:47 Jag har försökt motionera oket. Kolven går in, men trögt.
Hur gör du?
1. Pumpa ut kolven långt.
2. Spruta in oja under packboxen/damskyddet
3. Pressa tillbaka kolven ända in i bottenläget.
4. Upprepa från nummer 1 några ggr.

Har aldrig varit med om att det inte skulle släppt.

PC: Sen behöver du inte byta ok längre: DS
Detta fungerar fint, men inte riktigt så långsiktigt.
Men i detta fallet räcker det ju bra.

Jag brukar med en liten pensel lägga bromsokfett under damasken innan kolven också roteras innan den sedan kläms tillbaka. Upprepade ggr. Petrolium kan få gummi att expandera, och då går det än tyngre.

Men för nån dag/en vecka som kan du ju använda vad som helst.

Dessutom:
Betydligt mindre farligt att köra med anliggande broms, än att sätta ett ok ur spel.
Felpriorierat!

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]