Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det låter troligt. Jag tänkte att eftersom fabriksuppgifterna finns med, och de definitivt är enligt DIN, så bör trimmet vara det också. Dels för att det ska vara jämförbart och dels för att det inte ska se ut som om det inte tillför så mycket som det gör.
av Leopold
Givetvis väldigt olika vad det kan ge att motoroptimera. Vissa modeller kan vara extremt tacksamma både i effektökning och förbrukningsoptimering, andra mera marginellt.

För min del var det ett väldigt bra utfall kraft/effektmässigt, och i och med att kärran numera drar ca 0,5-1 dl mindre soppa per mil beroende på körförhållanden så är det ju uppenbart att den inte längre fyller den ursprungliga specen vad gäller emissioner. Den underskrider deklarerade emissioner/förbrukning. Olagligt? Jaså minsann, kunde inte bry mig mindre.
Användarvisningsbild
av snepo
Håller med.Chippa en bil är effektivt. Har provat TM Chiptuning BSR Dieselkraft och Promotech. På olika märken. Allra mest tycker jag chippningen märktes på min gamla S80 T6,med TM chiptuning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Särskilt överladdade motorer går nästan alltid att trimma rätt rejält. Det är inte säkert det håller, men en rejäl effektökning brukar man kunna få till.
Det är inte lika lätt på sugmotorer. Där gäller den urgamla metoden att öka varvtalet förstås, men den ger också problem med hållbarheten, om man tar i för mycket för länge.

Att en trimmad bil tar mindre bensin vid lugn körning kan innebära att den får bättre resultat i en certifieringsprovning, men behöver inte göra det, beroende på under vilka förhållanden den tar mindre. Snittet för en viss individs körstil kan mycket väl bli bättre. Använder man trimmet ofta blir det nästan alltid sämre, men det finns ingen originalbil som uppfyller certifieringen om man kör hårdare än vad certifieringskörcykeln föreskriver heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det finns ju en anledning till att bilen går snålare med trim (det är ju ingen woodo som sker).

Normalt är det ju för att man höjer tryck och temperatur rejält i cylindern och därför kan köra på betydligt magrare blandning.

Blir det för mycket tryck och värmeökning så går det hål i kolven (dont ask me how I know :-o )

PS Vad gäller utsläpp, HC, CO2 och CO minkar och NOX skenar uppåt. DS
Användarvisningsbild
av apersson850
Undrar om det var det som hände med min 854 Turbo en gång? Inte för att den var extra trimmad, men den var ju rätt pigg i sig själv. Kompressionen försvann på en cylinder, och oljan i tråget blåstes ut och rostskyddade hela motorrummet.
Jag tog aldrig isär den för att ta reda på vad som var problemet. Den hade gått 50000 mil och jag hade redan köpt en ny bil när det hände, så det fick vara.
av Leopold
Detta med att man kan bränna sönder kolvar tror jag inte är aktuellt med såhär pass blygsamma förändringar av motorparametrar som är aktuellt med motoroptimeringar typ BSR steg 1 på en 2.5t -07. Samma turboagreggat används, samma spridare etc.

Har inte sett några som helst tecken på ökat slitage (exvis som skulle kunna visas i ökad oljeförbrukning) utan enbart en väldigt mycket trevligare bil att köra i normal varsam körning - men med betydligt starkare muskler att ta till vid behov.

Kan köras med högre växel under fler förhållanden pga mycket starkare vridmoment, behöver sällan växla ner vid måttlig acceleration ens i lätt uppförsbacke = lägre bränsleförbrukning totalt sett. De tillfällen man har behov att dra på är sällsynta vid normal svensson-körning men behövs det så finns det betydligt kraftigare resurser än i original.

De tillfällen jag behöver köra "kickdown" numera är väldigt sällsynta och när man gör det måste man hålla ordentligt i ratten på en framhjulsdriven bil - kräver viss bestämdhet eftersom det finns tendenser att spinna loss och att antispinn-systemet kan gå in och bråka (går att köra override på iofs).

Det syns tydligt i effekt/vridmomentdiagrammet att man når originalets 200 hkr vid ett *långt* lägre motorvarv och att ett mycket högre vridmoment är tillgängligt även vid låga motorvarv, nästan som en typisk turbodiesel. Där ligger merparten av förklaringen från det tekniska perspektivet.
___
PS. Jag har givetvis inte kört några "kickdowns" med mina dubbade vinterdäck i BSR-optimerad version. Det sprutade asfalt i hjulhusen redan i original icke-motoroptimerad version så det är ingen hit... Krävs riktigt bra grepp om det ska vara någon vits med det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Man ska dock ha respekt för att trimningar där vridmomentet ökar betydligt ofta är de som har sönder saker, eftersom det påverkar allt som snurrar. Att höja varvtalet är förvisso elakt mot fram- och återgående delar, men är snällare mot sånt som "bara" snurrar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja, massor med vrid vid låga varv brukar vara elakt mot tex lager.

Det är kul att trimma, det tycker jag också. Men så klart innebär det extra påfrestningar på grejjerna på ett eller annat sätt.
av Leopold
Jag förstår argumenten om att det kan ge en ökad belastning på vissa komponenter. Om komponenterna inte designats för den ökade belastningen kan det ju ge bekymmer såklart.

Ändå måste jag säga att jag har sett otroligt få rapporter om att en motoroptimering typ som jag berättat om skulle ha några negativa konsekvenser på hur motorn fungerar på längre sikt.

Beror givetvis väldigt mycket på vad det är för motor man pratar om.

Men väldigt intressant att höra från folk som sett problem med motoroptimeringar: då vill man ju veta vad det är för motor, vilken motoroptimering som tillämpats, fakta om motorn typ miltal, litet info om typiska körmönster.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning